Indonesia diintip sejak 2007
 
Bekas Perdana Menteri Australia Kevin Rudd (kiri) bersama Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono bertemu ketika Persidangan Perubahan Iklim PBB di Bali pada 2007.


WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Satu laporan mendedahkan, Amerika Syarikat (AS) dan Australia telah melancarkan operasi pengintipan terhadap Indonesia sejak enam tahun lalu.

Menurut laporan Jakarta Post, Intipan itu dilakukan ketika Persidangan Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Bali pada 2007.

Akhbar Guardian edisi Australia melaporkan, pembocor program perisikan AS Edward Snowden yang membuat pendedahan itu berkata, agensi perisikan Australia, dan unit pertahanan direktorat bekerja sama dengan Agensi Keselamatan Negara (NSA) untuk mengumpul nombor telefon pegawai keselamatan Indonesia.

Pendedahan itu memburukkan lagi hubungan yang sedia tegang antara Jakarta dan Canberra selepas media mendakwa Pejabat Kedutaan Australia dan konsulatnya di China dijadikan pusat pengumpulan maklumat.

Bagaimanapun, Snowden berkata, ketika operasi pengintipan di Bali itu, Australia dan AS hanya berjaya mendapatkan nombor telefon bimbit Ketua Polis Bali.