Ahad, 24 November 2013

Hanipa: Jangan hanya kempen laksana hudud


Radzi Razak

  
Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS Hanipa Maidin berkata anggota parti Islam itu harus melihat takrif dakwah yang lebih luas dan tidak hanya berkempen untuk melaksanakan hudud.

Peguam itu berkata, definisi dakwah dan syariah sebenar ialah membawa manusia keluar dari kezaliman serta mencari keadilan.

"Jangan biar orang lihat agama (Islam) ini bertujuan untuk menghukum sahaja.
"Kita mesti tunjuk Islam ini sebagai ihsan manusiawi (mercy of the mankind)," kata beliau ketika menyampaikan ucapan penggulungan usul undang-undang di Muktamar PAS ke-59 di Shah Alam hari ini.

Hanipa berkata, beliau juga kecewa kerana tiada pemimpin dan perwakilan PAS yang membahas mengenai kezaliman undang-undang kontroversi seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

Katanya, para perwakilan juga sepatutnya menilai masalah perundangan lain yang boleh timbul walau dengan pelaksanaan hudud, seperti yang berlaku di negara Pakistan.

Beliau yang juga MP Sepang menjelaskan, negara tersebut menegakkan hudud tapi masalah rasuah dan ketidakadilan masih ketara.

""Syariah ini, asasnya ialah hikmah dan juga keadilan dalam kemaslahatan hamba Allah dalam kehidupan dunia dan akhirat..apa juga tidak adil, itu bukan syariah.

"Bila hanya pentingkan hudud org ingat hudud penyelesaian segalanya, orang akan tengok agama (Islam) asyik menghukum," kata beliau.

Tiada ulasan: