Rabu, 13 November 2013

Dua Premis Perniagaan Pengikut Tuhan Harun Ditutup



Dicari...Fotofit salah seorang suspek yang terlibat dalam kes tembakan Ketua Penguatkuasa Jaip, Ahmad Rafli Abdul Malek turut diletakkan di pasar awam di Kuantan. Foto BERNAMA.
 
 
KUANTAN: Satu daripada tiga premis yang digunakan sebagai tempat berkumpul pengikut ajaran sesat Tuhan Harun kini disewakan.

Papan tanda tersebut diletakkan di luar premis ketika tinjauan The Star di premis yang terletak di Lorong Pandan Damai.

Ketika pihak kami bertanya kepada pemilik farmasi dan bengkel motosikal bersebelahan mereka enggan bercerita mengenai kumpulan berkenaan.

Jabatan Agama Islam Pahang, telah menutup premis berkenaan selepas menyerbunya awal April lalu.

Jabatan berkenaan turut menyerbu dua lagi premis yang digunakan untuk aktiviti kumpulan berkenaan di Bandar Indera Mahkota dan Jalan Bukit Ubi.

Serbuan itu diketuai oleh Ketua Penguatkuasaan Jaip, Ahmad Rafli Abdul Malek, yang ditembak mati dihadapan rumahnya di Indera Mahkota 2 oleh lelaki bersenjata yang tidak dikenali pada Ahad.
Polis mengesyaki suspek merupakan pengikut kumpulan Tuhan Harun.

Sumber turut menyatkaan pihak polis mendapat maklumat bahawa kereta berwarna putih yang digunakan oleh tiga suspek dalam kes pembunuhan berkenaan dilihat di Taman Indera Sempurna, namun ia belum dapat disahkan.

Dalam serbuan April lalu, pelbagai dokumen dirampas termasuk komputer riba, iPad dan 'thumb drive' dan cakera padat mengandungi perisian komputer dan maklumat mengenai kaedah pengajaran yang bertentangan dengan Islam.

Pada 24 April lalu, ketua kumpulan ajaran sesat Tuhan Harun, Harun Mat Saad, 47 , didakwa di Mahkamah Rendah Syariah di sini atas 11 tuduhan termasuk menyebarkan ajaran yang bertentangan dan mempersendakan Islam.

Sebahagian daripada pengikutnya didakwa bersubahat dan memiliki bahan yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Harun seorang bekas komposer lagu berasal dari Kampung Jelutung Kok Lanas, Ketereh, Kela­ntan, juga dikehendaki oleh Bank Negara kerana didakwa terlibat dengan beberapa kes penipuan melibatkan wang berjumlah RM200 juta sejak 2011.

Beliau kini berada dalam tahanan pihak polis selepas gagal membayar ikat jamin atas beberapa tuduhan menipu dan menyebarkan ajaran sesat.

Sementara itu, Pengarah Jaip, Datuk Mohamad Roslan Harun enggan mengulas mengenai insiden tembakan berkenaan.

Bagaiamanapun, beliau berkata jabatan berkenaan mungkin akan menubuhkan jawatankuasa untuk menyiasat mengenai kes tersebut.

Sementara itu, pihak polis telah mengedarkan fotofit wajah seorang daripada tiga suspek yang terlibat dalam kes pembunuhan berkenaan.

Ketua Polis Pahanag, Datuk Sharifuddin Abdul Ghani berkata fotofit berkenaan menyerupai hampir 70 peratus wajah salah seorang daripada suspek, itu berusia dalam lingkungan 50 an.

"Fotofit suspek ini akan diedarkan kepada orang ramai di pasar awam, terminal bas dan teksi," katanya kepada pemberita pada Selasa.

Sharifuddin berkata Ahmad Rafli tidak pernah menerima sebarang ugutan bunuh daripada mana-mana pihak sebelum kejadian pembunuhan itu berlaku.

Mereka yang mempunyai maklumat digesa menghubungi talian 09-513 2222 atau obi pejabat kontigen polis di talian 09-505 2222.

Tiada ulasan: