Isnin, 27 Mei 2013

Jangan jadi seperti ketam mengajar anaknya

Hambali Akram,


Saya melihat suasana politik akhir-akhir ini berlangsung dalam suasana amat tidak sihat. Walaupun ketidakadilan ini memang sudah wujud sejak sekian lama, namun kali ini suara rakyat lebih kuat dan menyeluruh. Sebelum ini, kaum Cina dan India agak pasif dan lebih suka bertindak secara senyap. Namun kali ini mereka bersama-sama orang Melayu telah bangkit menyuarakan suara hati mereka.

Dalam hal ini, Umno-BN bahawa janganlah menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan pada masa yang sama diri sendiri berjalan mengiring! Contohnya, dalam isu hasut-menghasut, beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat telah direman kerana didakwa mengeluarkan ucapan yang berbaur perkauman dan menghasut. Namun, pada masa yang sama tiada pula tangkapan dilakukan kepada mana-mana individu atau pemimpin Umno-BN yang bercakap tentang perkara yang sama. Malah media pro Umno-BN dengan terang-terang cuba menyiarkan berita yang boleh menggugat kerharmonian antara kaum.

Dalam hal ini, telah ramai rakyat Malaysia yang celik maklumat dan pemikiran serta berani menentang ketidakadilan. Oleh itu, jika Umno-BN mahu rakyat mematuhi undang-undang negara, mereka juga mesti mematuhinya. Ketahuilah bahawa sifat semulajadi rakyat ialah semakin kuat ditekan semakin kuat mereka melawan.

Jika pemerintah melayan rakyat dengan adil dan saksama, maka ruang untuk mereka menentang semakin sempit dan pemerintah tidaklah perlu bersusah payah saban hari melawn kebangkitan rakyat.

Marilah kita bersama-sama menjunjunglah prinsip keluhuran perlembagaan – dan Umno-BN lah yang mesti memulakannya kerana mereka memegang tampuk pemerintahan. Jika tidak, Umno-BN akan perlahan-lahan reput ditelan oleh arus kebangkitan rakyat.

Tiada ulasan: