Ahad, 15 Januari 2012

Ambiga: PR Perlu Pastikan Proses Peralihan Kuasa Lancar

Oleh Mat Zahari Bin Ali


ALOR STAR: Kerajaan Umno/BN yang menerajui negara telah gagal dalam memahami kehendak dan inspirasi rakyat pelbagai kaum bagi melahirkan sebuah negara demokrasi tulin yang memakmurkan.

Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata indeks persepsi rasuah (CPI) Malaysia yang berada ditangga 60 dari 182 negara membuktikan amalan rasuah masih gagal ditangani secara sihat.

"Kerajaan telah gagal dalam pelbagai polisiyang membabitkan pentadbiran yang baik, undang-undang yang adil, ketelusan dalam perkhidmatan awam dan swasta menyebabkan rasuah terus meningkat dan membimbangkan.

Katanya, sebanyak US291 bilion (Lebih RM 1 trilion) yang telah dibawa keluar dari negara perlu diselamatkan.

"Saya berharap Pakatan Rakyat juga harus memikirkan bagaimana untuk membawa asat dan wang yang keluar ini untuk dibawa kembali kedalam negara . Ini adalah wang rakyat yang boleh dikembalikan kepada rakyat bagi meringankan bebanan rakyat." jelas beliau yang juga bekas Presiden Majlis Peguam.

Selain itu menurut beliau Pakatan Rakyat juga perlu menggariskan rancangan teratur bagi memastikan proses peralihan kuasa berlaku secara baik dan meyakinkan rakyat.

Katanya sikap dan pendirian kerajaan negeri Pulau Pinang dua hari lalu yang mendedahkan aset pemimpin-pemimpin tertinggi di negeri tersebut haruslah di puji.

"Kita juga mahukan supaya Akaun Petronas dan lain-lain syarikat yang ada kaitan dengan kerajaan negeri dan persekutuan juga di dedahkan kepada rakyat supaya rakyat dapat melihat ketelusan dan keterbukaan.

Beliau juga kesal dengan isu yang membabitkan warga asing yang diberi taraf kerakyatan.

"Rakyat sebenarnya mahukan sebuah siasatan bebas diwujudkan supaya segala pengkhianatan terhadap negara ini dapat dihentikan serta merta.

"Pakatan rakyat harus memberi penekanan untuk mengatasi isu yang telah lama berleluasa berlaku melalui pelbagai saluran termasuk di Parlimen.

Katanya lagi, penglibatan wanita semakin mencabar dan memerlukan lebih ramai dikalangan gander tersebut terlibat dan diberi tempat dalam bidang politik.

Ini disebabkan kaum wanita juga mempunyai peranan tersendiri dalam menangani isu-isu membabitkan kekeluargaan dan lain-lain bidang.

Menurut beliau pengundi dalam pilihanraya akan datang adalah pengundi yang amat dahagakan pembelaan tanpa ada sebarang diskriminasi ras, bangsa dan agama.

"Saya harap pengundi akan tolak politik kotor, tolak calon yang tak integriti, tolak calon yang rasis dan tolak calon yang pentingkan diri sendiri," jelas beliau yang menerima tepukan gemuruh perwakilan dan pemerhati diKonvensyen PR hari ini.

Tiada ulasan: