Selasa, 11 Oktober 2011

Dia yang tiada rancangan

P Dinesh, Malaysia Chronicle


Memburu satu gambaran yang sesuai tentang belanjawan yang dibentang Najib tempoh hari, kita akhirnya akur dengan ‘kerja bodoh’. Tiada seseorang pun di dalam Kementerian Kewangan yang sarat dengan pekerja, mahupun pemimpin mereka yang gagal, ambil peduli berfikir tentang cabaran getir yang melanda negara ini. Dengan penuh api kemarahan, Najib dengan selamba menamakan belanjawan itu sebuah transformasi negara, dengan beberapa pengecualian.

Pekerjaan

Bagaimanakah belanjawan ini dapat melahirkan pekerjaan baru?

Berapakah jumlah pekerjaan yang bakal diberikan?

Apakah pekerjaan ini terletak di dalam sektor gaji tinggi?

Apakah pekerjaan yang dilahirkan ini hanya untuk pekerjaan dari negera luar?

Pengindustrian

Apakah bentuk industri baru yang akan kerajaan galakkan di Malaysia?

Apakah bentuk insentif dan faedah yang ditawarkan kepada industri-industri ini?

Alam sekitar

Apakah inisiatif (yang didukung dioleh Belanjawan) kerajaan dalam usaha melindungi alam sekitar?

Apakah bentuk pelaburan yang akan kerajaan lakukan untuk mempromosi teknologi hijau dan industri berkaitan?

Golongan miskin

Golongan miskin memerlukan pekerjaan yang bergaji tinggi dan diberikan pelatihan, bukan pekerjaan ‘pakai-buang’ dan pembahagian faedah yang tidak sama rata. Malang sekali kerajaan memperlakukan golongan miskin seperti peminta sedekah. Kita secara tak langsung kembali ke zaman jahil dan Najib melambung syiling di depan rakyat jelata dalam menentukan nasib mereka.

Apakah rancangan kerajaan dalam meningkatkan kuasa seunit rumah yang berpendapatan bawah RM3,000?

Harga meningkat

Harga barang makanan dan barang utama lain meningkat dari hari ke hari. Peningkatan ini berlaku lebih dari apa yang dijamin oleh kerajaan. Ini merupakan isu utama yang membebankan rakyat jelata. Isu ini akan menjadi lebih teruk, kerana kerajaan merancang untuk menerus bukan meningkatkan subsidi barang untuk meringankan beban rakyat.

Apakah rancangan kerajaan membanteras kenaikan harga barang?

Bagaimankah kerajaan merancang untuk menurunkan harga barang dan barang utama?

Golongan kurang upaya

Tiada langkah-langkah kukuh disediakan untuk golongan kurang upaya. Kerajaan sepertinya tidak langusng menghiraukan golongan ini baik dari secara objektif mahupun kehendak membantu golongan kurang bernasib baik ini. Kami mencadangkan polisi 100% pekerjaan kepada semua golongan kurang upaya yang mampu bekerja. Kita punya banyak syarikat berkaitan kerajaan yang boleh menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka.

Pekerja sektor perhubungan awam

Pekerja sektor perhubungan awam akan diberikan imbuhan gaji setengah bulan, ganjaran sekadar cukup makan. Pihak kerajaan yang mana pengurusan ekonominya yang buruk tidak mampu menghadiahkan para pekerja ini dengan bonus yang setimpal. Apa sahaja duit yang tidak sempat disedut keluar, hilang melalui korupsi.

Pada akhirnya, rakyat jelatalah yang menjadi mangsa keadaan ini. Walaupun ada orang beranggapan ada beberapa perkara yang akan tertunai dalam tempoh singkat, perkara ini akan menyebabkan mereka terlopong mulut nanti. Sebagai contoh, sesiapa pekerja sektor perhubungan awam yang menerima bonus RM500 seperti yang dijanjian akan merasa tertekan apabila kuasa membeli semakin dirasai kerana kadar inflasi yang meningkat.

Apa yang jelas dari belanjawan ini ialah kerajaan BN sudah kalah dan terdesak. Mereka tidak mempunyai satu pun cara memperbaiki ekonomi negara yang semakin merudum. Mereka-mereka ini cuba menaikkan syahwat diri sendiri dalam minit-minit terakhir perjuangan.

Kemungkinannya, Najib dikelilingi beberapa pemikir jangka pendek yang tidak melihat melepasi jangka waktu pemerintahannya sahaj; tapi rakyat Malaysia perlu melihat jangka panjang yang BN akan terus merobek kantung ekonomi negara sekiranya mereka terus dibenarkan bernafas lagi mentadbir. - Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: