Sabtu, 8 Oktober 2011

Anwar Serang Bajet 2012 keluaran Najib.

KLPOS.COM

KUALA LUMPUR - Bajet 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri tidak realistik dan sekadar helah pilihanraya.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan Kerajaan Pusat langsung tidak menjelaskan masalah besar yang menjadi persoalan iaitu defisit belanjawan yang kian meningkat.

“Tiada langkah efektif untuk menangani defisit dan angka tersebut tidak realistik," kata Anwar lagi.yang menambah, beliau akan membuktikan perkara itu.

"Cara mereka berbelanja tanpa pendapatan, dan mereka masih bercakap tentang defisit 4.7 peratus, berbanding apa yang kita cadangkan," katanya lagi.

Anwar turut menambah beliau mensasaran Kerajaan Malaysia dijangka bakal membentangkan satu belanjawan tambahan dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga mempersoalkan status pelaburan luar Negeri yang tidak dibentangkan langsung Kerajaan Pusat semalam.

“Jika anda bercakap tentang kejayaan dalam pelaburan luar negeri, ianya banyak di Selangor dan Pulau Pinang (tetapi) itu tidak diiktiraf," kata Anwar.

"Ini bukan cara sesuatu bajet dirangka," katanya yang turut membangkitkan bahawa isu ketelusan, rasuah, salahurus dan pembaziran tidak ditangani," kata Anwar.

Beliau turut membantah pengumuman Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib untuk menaikkan gaji dan elaun Ahli Parlimen yang tidak sepatutnya memilih waktu rakyat mengalami kesusahan untuk menaikkan gaji dan elaun tersebut.


Tiada ulasan: