Khamis, 18 Ogos 2011

Undi BN: Paksa pendatang bersumpah dgn nama Allah dan menyimpan rahsia

Iskandar Dzulkarnain, Malaysia Chronicle


Wanita PKR berkata bahawa ia mempunyai bukti bahawa pendatang tanpa izin yang mendaftar dengan program pengampunan 6P Kementerian Dalam Negeri telah dipaksa untuk bersumpah bahawa mereka dan keluarga mereka akan mengundi untuk Barisan Nasional (BN) pada hari mengundi.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin telah membawa bukti itu ke dalam parti dalam bentuk satu kenyataan bertulis yang menghendaki mereka berjanji setia kepada Umno dan BN. Kenyataan yang berbunyi:

"Bismillahhirahmanirrahim. Wallahi Wabillahi Watawallahi. Saya (nama) dalam nama Allah berikrar dan berjanji akan setia kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan dan Malaysia. "Saya / suami saya / isteri saya / anak-anak saya sepenuh hati akan menyokong dan mengundi UMNO / Barisan Nasional (BN). Saya juga akan terus berjuang untuk Islam dan bangsa Melayu. Keluarga saya dan saya berjanji untuk menjaga RAHSIA ini, dan jika saya memungkir janji, saya akan membayar harganya. "

Zuraida berkata kenyataan itu diperolehi dari pusat-pusat 6P sama ada di Sepang, Hulu Selangor atau Shah Alam, tetapi tidak mengatakan yang mana satu untuk melindungi pemberi maklumat. Beliau juga menggesa pentadbiran Najib untuk menghentikan program 6P dan menjalankan siasatan peringkat tinggi ke dalam dakwaan tersebut untuk memastikan bahawa program pengampunan itu tidak melanggar kedaulatan negara untuk memastikan kesinambungan kuasa untuk Umno dan Barisan Nasional.

Bumi segera

Jika ada apa-apa kebenaran dalam dakwaan di atas, maka kerajaan BN telah tenggelam ke kedalaman yang baru dalam keadaan terdesak mereka untuk berpaut pada kuasa. Bukan sahaja dakwaan di atas sangat berunsur khianat, ia juga satu tamparan di muka untuk rakyat Malaysia.

Warga bukan Melayu di negara ini tidak menikmati status "Bumiputra" tidak seperti warga Melayu dan rakan-rakan Muslim. Walau bagaimanapun, jika pendatang Islam diberikan kewarganegaraan baru, dia secara automatik diberi status bumiputera yang berdasarkan kepercayaan Islamnya.

Jika ini dibenarkan untuk berleluasa, ia akan menjadi satu penghinaan besar kepada rakyat bukan Melayu yang membayar cukai, dan juga Bumiputera di negara ini, yang telah berkongsi status ‘ kelas pertama’mereka dengan pendatang. Sudahlah bilangan 'bumiputera' di negara ini adalah lebih daripada bukan bumiputera, jadi tidak ada pengertian yang mendalam dalam menyuntik lebih banyak bumiputera baru ke dalam sistem yang sudah sedia sesak.

Tambahan pula, di negara ini, hanya rakyat Malaysia di atas 21 adalah dibenarkan untuk mengundi, manakala di negara-negara lain apabila belia mencapai umur 18, dia secara automatik akan menjadi orang dewasa dengan hak mengundi. Mengapa kerajaan BN berazam untuk memastikan anak-anak kita dari menjadi dewasa sepenuhnya dan menafikan mereka hak penuh mereka untuk 3 tahun lagi?

Rakyat Malaysia menetap di luar negara tidak dibenarkan untuk mengundi dan sama juga untuk pelajar yang belajar di luar negara.

Namun, warga baru secara automatik dibenarkan untuk mengundi sebaik sahaja permohonan mereka diluluskan. Bagaimana kerajaan Malaysia boleh mengatakan bahawa ia mempunyai kepentingan rakyat dihati? Warga baru hanya perlu diberikan hak mengundi selepas 5 tahun residensi. Bagaimana mereka boleh dibenarkan untuk mengundi, kerana mereka masih belum belajar sejarah, budaya Malaysia, cita-cita politik dan ekonomi?

Atau bolehkah mereka? Apa yang mereka perlu lakukan hanyalah untuk ikrar taat setia kepada kerajaan Barisan Nasional semasa. Selain itu, mereka perlu untuk menjaga RAHSIA dan untuk menanggung akibat dan membayar harga jika mereka melanggar sumpah.

BN melangkah terlalu jauh kali ini

Ia seolah-olah ia tidak pernah mencukupi untuk BN. Mereka telah cuba untuk membahagikan negara mengikut garisan kaum, tetapi dalam proses itu, mereka telah membangkitkan kemarahan rakyat Malaysia dengan persengketaan agama dan sekarang untuk menutup jejak mereka, modus operandi mereka yang baru untuk mendapatkan pendatang baru untuk mengundi bagi mereka jika rakyat Malaysia sendiri enggan untuk menyokong mereka .

Tiap tiap hari, gerombolan NGO pengacau pergi sekitar tempat untuk menghancurkan keamanan di negara ini dengan memainkan konflik kaum dan agama, manakala sebaliknya BN secara senyap-senyap mendaftar lebih rakyat dengan hak-hak mengundi segera untuk menyertai barisan rakyat dalam negara ini.

Warga bukan Melayu merasakan bahawa mereka diketepikan seperti anak patung buruk tanpa apa-apa hak. Bagaimana perkara seperti ini boleh dibenarkan berlaku dalam negara yang baik seperti Malaysia, apabila pemimpin-pemimpin kita terus berjanji setia - demi Agama, Raja dan Negara!

Kakitangan Kerajaan dan ahli-ahli politik harus menghabiskan satu hari di Times Square di Kuala Lumpur dan melihat rakyat Malaysia yang ramai bergaul antara satu sama lain. Lihatlah mereka yang sibuk, dan wajah-wajah gembira. Kesemua mereka mempunyai masa depan, tumpuan dan cita-cita. Orang-orang ini adalah masa depan negara ini dan sumber ekonomi kerajaan. Mereka adalah pembayar cukai yang memandu enjin pertumbuhan ekonomi di negara ini.

Begitu banyak perkara yang berlaku di negara ini adalah disebabkan oleh ketamakan ahli politik kita. Terdapat begitu banyak perkara yang baik bagi Malaysia, tetapi kerajaan kita mesti merosakkan dengan bermain dengan api. Tidakkah ibu-ibu mereka pernah mengajar mereka bahawa mereka boleh dibakar jika bermain dengan api?

Secara serius, kita perlu skrin warga warga baru ini. Terutamanya jika permohonan mereka telah diluluskan bagi maksud semata-mata mengundi untuk membantu dalam penipuan BN. Rakyat Malaysia mengalu-alukan warga baru bona fide yang boleh menyumbang kepada ekonomi dan kesejahteraan negara ini.

Kita mesti meletakkan noktah kepada semua perlakuan karut ini.


Tiada ulasan: