Rabu, 17 Ogos 2011

Pertumbuhan ekonomi Malaysia di belakang Indonesia – Rafizi Ramli

Oleh: Nabihah Hamid



KUALA LUMPUR: Walaupun Kerajaan Barisan Nasional (BN) menggambarkan seolah-olah ekonomi negara masih di tahap selesa namun rakyat masih tidak sedar pertumbuhan ekonomi telah terkebelakang dari Indonesia.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, prestasi ekonomi Indonesia terus meningkat pada kadar 6.5 peratus pada suku yang lalu dan dijangka mencecah 7 peratus tahun depan.

“Kadar unjuran ekonomi negara 2 peratus di belakang jika dibandingkan dengan negara jiran (Indonesia). Dasar pentadbiran Umno-BN yang melancarkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) dilihat gagal mencapai sasarannya pada tahun pertama,”

“Jika tahun pertama pun dah tidak mencapai sasaran, bagaimana dengan 10 tahun yang akan datang? Adakah ia mampu mencapai sasaran Pendapatan Kasar Kebangsaan (GNI) per kapita sebanyak RM48,000 menjelang 2020?,” soalnya ketika dihubungi Keadilandaily.

Rafizi sebelum ini menyebut tentang keputusan agensi pelaburan dan penganalisa pasaran memotong unjuran pertumbuhan ekonomi negara di bawah paras 5 peratus bagi tahun 2011, tersasar dari 6 peratus unjuran sebenar.

Jika dibandingkan dengan Indonesia, rakyat Malaysia kini berdepan kadar inflasi tertinggi dalam tempoh 2 tahun, manakala negara jiran itu pula mencatatkan kadar inflasi terendah dalam tempoh 14 bulan yang lalu.

Sementara kadar kenaikan gaji di Malaysia hanya menokok 2.6 peratus sepanjang sedekad yang lalu, sedangkan pekerja di Indonesia menikmati kadar kenaikan gaji tahunan 10 peratus sejak tahun 2006.

Beliau juga turut menyatakan kegagalan ETP mensasarkan pertumbuhan ekonomi 6 peratus setahun untuk mencapai sasaran Pendapatan Kasar Kebangsaan (GNI).

Beliau juga mendedahkan 77 peratus daripada 10 projek terbesar di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) sebenarnya menggunakan dana awam melalui GLC dan membuktikan bahawa sasaran 92% pembiayaan swasta tidak benar.

Menurutnya, isu ekonomi bukan isu politik dengan menawarkan pelbagai dasar yang bersifat retorik semata-semata, tetapi kerajaan perlu komited untuk menggandakan pendapatan negara dengan sistem ekonomi yang berkesan.

“Kerajaan diamanahkan adalah untuk menggandakan pendapatan negara dan membangunkan ekonomi tapi ujian pertama yang dilihat pada dasar ekonomi yang dibuat Najib telah gagal dan dasar ini patut dimasukkan ke bakul sampah sahaja,” katanya.

Sementara itu, Rafizi berkata Buku Jingga iaitu satu dokumen bersama Pakatan Rakyat yang memberi alternatif dari sudut ekonomi akan diteruskan dan disebarkan kepada rakyat.

Selepas sambutan Hari Raya, penjelasan serta penerangan yang lebih terperinci akan dilakukan kepada rakyat, termasuk edarkan risalah secara berterusan, kempen melalui video dan sesi ceramah.

“Rakyat perlu membuka mata untuk melihat dan menilai dasar ekonomi yang dilaksanakan oleh Umno-BN yang telah menunjukkan kegagalan mencapai sasaran walau pada tahun pertama,” tegasnya.

Tiada ulasan: