Khamis, 12 Mei 2011

Kebebalan Utusan dan pengakhiran sebuah regim

Ahmad Lutfi Othman


Memang kebal sungguh Utusan Malaysia. Akhbar yang dianggap lidah rasmi Umno itu -- tetapi tidak tertakluk dengan syarat-syarat ketat Kementerian Dalam Negeri sepertimana sekatan kepada semua organ parti, termasuk Harakah -- boleh berbuat apa sahaja. Ya, apa sahaja yang terfikir dalam lintasan fikiran dan benak editornya, tanpa perlu risau kemungkinan direntap permitnya atau dipenjarakan wartawannya.

Mungkin segala peraturan yang membelenggu dan menganggu tidur para editor lain, seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak terpakai untuk Utusan. Ya, betullah! Utusan itu akhbar keramat untuk Umno, mempunyai imuniti tersendiri, tidak dapat disentuh oleh undang-undang.

Oops ... sebenarnya, sebagai seorang pengamal media, apatah lagi diamanahkan menjadi ketua pengarang sebuah akhbar, saya sentiasa cuba mengelak daripada menyinggung media lain. Menerajui akhbar memang terdedah kepada pelbagai risiko, terutama kesilapan yang tidak disengajakan. Ia memerlukan keputusan segera dan bijaksana dalam waktu singkat. Harakah juga pernah silap lapor.

Bagaimanapun, merujuk laporan Utusan, terutama yang dipaparkan di muka depannya, pada Sabtu 7 Mei lalu, ternyata ia bukan lagi "kesilapan" biasa. Malah, pemilihan tajuk atau tema besarnya dirancang teliti, secara berniat jahat. Soal kestabilan politik, keharmonian kaum dan ketenteraman awam yang selama ini menjadi mentera palsu Umno dipertaruhkan dengan sewenang-wenang.

Justeru, saya dengan berat hati terpaksa menegur Utusan, yang semakin keterlaluan "bermain api", dengan motif untuk "membakar" seteru politik Umno, sedangkan yang bakal binasa adalah negara keseluruhannya. Slogan 1Malaysia pun tidak perlu menunggu masa lama untuk hangus. Kalau berita itu benar sekalipun, adalah amat tidak wajar diperbesarkan, apatah lagi ia hanya imiginasi kotor editornya.

Rasukan Utusan bukan bermula dengan "Kristian agama rasmi". Tentunya ramai pembaca (maafkan saya jika anda sudah lama tidak membelek Utusan, sekadar terbaca jika dijadikan kertas membungkus nasi lemak) masih ingat bagaimana Utusan mula meracau selepas keputusan pilihan raya umum 2008. BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen dan kalah lima negeri, termasuk negeri-negeri termaju seperti Selangor dan Pulau Pinang, selain Perak, Kedah dan Kelantan.

Ingat lagi kes ternakan babi di Selangor? Isu doa untuk Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah Jumaat di Pulau Pinang? Dan rentetan polemik tidak menjadi yang cuba diketengahkan Utusan, atas satu mauduk besar, iaitu kepentingan Melayu tergugat teruk selepas PRU12. Melayu Tanjong seolah-olah baru teraniaya selepas BN kehilangan kuasa. Di Perak, persepakatan luar biasa Pakatan Rakyat yang memberi kepercayaan kepada Adun PAS untuk menjadi menteri besar dipersepsikan dengan wajah yang cukup hodoh, juga atas sentimen perkauman.

Sejarah persuratkhabaran negara kita, yang bermula dengan akhbar Jawi Peranakan (1876), sebenarnya sudah menempuh tempoh masa yang cukup lama dan matang, iaitu selama 135 tahun. Begitu juga dengan latar belakang Utusan, yang dilahirkan pada 29 Mei 1939. Utusan diasaskan dengan modal RM12,290 yang dikumpulkan daripada lebih 500 orang Melayu Singapura dan Tanah Melayu, yang terdiri daripada golongan guru, petani, peniaga dan keluarga diraja.

Perjuangan Utusan, yang memang pada mulanya mewakili aspirasi orang Melayu, telah dikhianati pemimpin Umno demi kuasa. Dan kini, bagi merebut kembali kuasa yang hampir terlepas daripada Umno (bukan daripada orang Melayu), Utusan meracau lagi. Lebih teruk, ia merencanakan siri pembohongan. Semata-mata berbohong dan berdusta tentulah tidak sedahsyat merancang pertelagahan agama dan persengketaan kaum seperti tertonjol pada 7 Mei itu, tetapi ia tetap satu jenayah serius.

Tanpa segan-silu Utusan cuba mempamerkan ia juga merujuk sumber berita. Tetapi, aduh ... berdasarkan blog yang popular dengan berita palsu dan adu-domba! Dalam etika kewartawanan, kaedah Utusan itu hampas dan langsung tidak bertanggungjawab. Kata Presiden PAS, "sangat tidak beramanah".

Tanpa menunggu kesahihan berita Utusan itu, pihak polis terus melompat memberi amaran, dan disiarkan Mingguan Malaysia di muka depan, lagi. Menteri yang sepatutnya menjaga ketenteraman awam, Hishammuddin Hussein bingkas menyerang "penganjur" persidangan paderi-paderi itu, sambil melahirkan rasa sedih "kerana ada pihak pembangkang yang mempolitikkan agama". Alahai.

Selepas pemimpin Kristian yang dituduh itu menyanggah dakwaan Utusan, penjelasan mereka hanya disiarkan di muka dalam, tersorok kecil. Dan blogger yang melaporkan berita palsu itu tidak pula diambil tindakan. Rasanya polis pun belum memanggil mereka; mengulangi kes penayangan video lucah oleh trio Dato' T. Dan menjadi beban pula kepada yang mangsa yang dituduh untuk membersihkan diri, bukannya tanggungjawab orang yang menuduh untuk membuktikan dakwaannya.

Teringat saya nasib malang Suara Keadilan yang diharamkan KDN hanya kerana mendakwa Felda mungkin bankrap, dan hingga kini belum dipulihkan permit penerbitannya. Begitu juga dua majalah yang pernah saya kendalikan, Detik dan Wasilah, turut dikuburkan tanpa diketahui sebab "kematiannya".

Biarlah Utusan terus kebal dalam penjagaan Umno walaupun sarat dengan pembohongan dan manipulasi. Rakyat, termasuk orang Melayu, tidak sebodoh itu untuk terus terperangkap dalam jerat Utusan. Begitulah ... mana-mana regim yang melalui tahap akhir hayatnya selalu tersilap membaca realiti dan lebih kerap mengulangi kesalahan.

Tiada ulasan: