Jumaat, 8 April 2011

Soal siasat SPRM hanya di aras bawah

TERKINI

KUALA LUMPUR— Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memutuskan kesemua sesi soal siasat saksi dan suspek hanya akan dijalankan di aras bawah premis agensi antirasuah itu bagi mengelakkan insiden kematian membabitkan saksi dan suspek.

Bagi negeri yang tidak mempunyai aras bawah iaitu pejabat yang disewa, pengurusan masing-masing perlu mengambil langkah keselamatan yang maksimum.

Keputusan itu dibuat ekoran kematian dua saksi dan suspek yang disiasat SPRM dalam dua tahun ini.

Pada Julai 2009, bekas pegawai DAP Teoh Beng Hock ditemui mati ketika berada dalam siasatan suruhanjaya itu di Shah Alam.

Pagi kelmarin, Penolong Pengarah Kastam Ahmad Sarbani Mohamed pula ditemui mati di aras satu pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di sini.

Pada sidang media di Putrajaya petang ini, Timbalan Pesuruhjaya SPRM (Bahagian Pengurusan ) Datuk Zakaria Jaafar mengarahkan Bahagian Keselamatan mengambil langkah maksimum di mana tertuduh hendaklah selesai ditemu duga di aras bawah sahaja.

Mesej Twitter SPRM memetik Zakaria ketika menjawab soalan wartawan berkata, tindakan tatatertib yang boleh dikenakan terhadap pegawai SPRM adalah dibuang kerja atau minimum amaran.

“Arahan Tetap Ketua Pesuruhjaya ini adalah dokumen terperingkat untuk kegunaan setiap pegawai SPRM,” kata beliau.

Jelas beliau, di bawah arahan itu saksi dan suspek hanya dibenar bawa masuk ke pejabat sehingga ruang tetamu sahaja.

Zakaria memberitahu, arahan itu memerlukan semua pegawai, pengarah dan staf tidak membawa “pelawat naik” ke pejabat mereka.

Zakaria menjelaskan “Arahan Tetap Ketua Pengarah dan garis panduan termasuk prosedur reman, kendali saksi dan lain-lain tugas.”

“SPRM adalah satu badan yang ambil berat keselamatan pelawat dan disiplin pegawai,” katanya pada sidang media mengenai keselamatan pejabat SPRM.

Malah kata beliau, setiap pengarah bahagian dan negeri dan pegawai perlu mengetahui arahan tetap itu ketika melaksanakan tugasan masing-masing.

Semalam, SPRM mengumumkan bahawa pihaknya telah menahan kerja dua pegawainya ekoran insiden pegawai Kastam ditemui mati di premis pejabat agensi itu di sini.

Kedua-dua mereka ditahan kerja untuk tujuan siasatan kerana dikatakan melanggar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM di mana pegawai-pegawai tersebut dikatakan gagal berada bersama saksi atau pelanggan sepanjang masa mereka berada dalam premis agensi antirasuah itu.

Pagi kelmarin, Ahmad Sarbani ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM Wilayah Persekutuan Jalan Cochrane.

Ahmad Sarbani merupakan salah seorang daripada 62 pegawai kastam yang menjadi tumpuan Operasi 3B, yang merujuk kepada kehilangan sumber cukai RM3 bilion.

Ia kejadian kedua dalam dua tahun ini. Kes kematian Teoh Beng Hock, yang ditemui jatuh dari Plaza Masalam, yang menempatkan pejabat SPRM Selangor, pada Julai 2009 masih disiasat oleh suruhanjaya diraja.

Tiada ulasan: