Jumaat, 8 April 2011

Isu Pendatang Asing-Mereka Semakin Kurang Ajar!

Staff Berita Semasa

depot tahanan pendatang asing Isu Pendatang Asing Mereka Semakin Kurang Ajar!

Tak habis-habis lagi isu pendatang haram di Malaysia ni.Lepas satu-satu kejadian yang pendatang ni buat.Kali ini, depot tahanan Imigresen Lenggeng pulak dibakar.Berikut di bawah adalah petikan akhbar mengenai isu ini.

LENGGENG: Seramai 109 pendatang tanpa izin yang ditahan di DepotTahanan Imigresen Lenggeng di sini, melarikan diri selepas merusuh dan membakar blok yang mereka duduki, malam kelmarin.

Dalam kejadian pada jam 9.45 malam itu, seramai 348 pendatang tanpa izin lelaki berusia antara 20 hingga 50 tahun merusuh selepas mendakwa makanan disediakan tidak mencukupi dan mengambil tindakan membakar tingkat atas blok dua tingkat itu.

Timbalan Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Abdul Manan MhdHassan, berkata dalam kejadian itu, seramai 109 pendatang tanpa izin iaitu 85 warga Myanmar dan selebihnya warga Bangladesh, Nepal, Vietnamdan Iran bertindak melarikan diri melalui pagar dawai yang hanya 10meter dari blok berkenaan.

Sudahla mereka ini datang secara haram, dah diberi makan dan minum serta tempat tinggal, pendatang asing ni boleh pulak nak buat onar lagi dalam Malaysia.Kerajaan dan badan imigresen perlu mengambil isu ini secara serius.Tahanan depot imigresen sudah semakin sesak dan telah banyak duit pembayar cukai @ duit rakyat yang telah digunakan hanya untuk pendatang asing ini.

Persoalannya, proses apa yang begitu lama sehinggakan ada pendatang asing yang menginap hampir 6 bulan hingga setahun hanya untuk dihantar pulang? Kerajaan terlalu berlembut dalam hal ini.Sepatutnya kerajaan perlu lebih tegas.Tak perlu terlalu berlembut dalam proses menghantar pulang.

Kebanyakan masalah yang berlaku adalah disebabkan mereka ini tidak mahu dihantar pulang ke negara asal dan mahu dihantar ke negara lain.Itulah yang melambatkan proses penghantaran.Kenapa perlu bagi peluang? Dari mana mereka datang, hantar sahaja mereka ke negara tersebut.

pendatang asing tanpa izin2 Isu Pendatang Asing Mereka Semakin Kurang Ajar!

Kes jenayah dari pendatang asing juga dah semakin meningkat saban tahun.Kesimpulannya, lambakan pendatang asing dalam Malaysia memberikan kesan yang amat buruk sekali dalam sosio-budaya dan aspek keselamatan dalam negeri.

Kalau tengok sekarang dimana-mana pun, kebanyakan mereka sudah mula mengambil alih kuasa ekonomi peniaga melayu.Mana pergi penguatkuasa yang pandang sebelah mata je perkara ni?

Kerajaan membelanjakan RM30.2 juta bagi menampung kos penghantaran pulang 154,729 pendatang tanpa izin, PATI di antara tahun 2007 dan 2009. Selain itu kerajaan dikatakan membelanjakan RM30 sehari membiayai kos kehidupan harian dan rawatan (tidak termasuk kos perubatan) PATI di Depot (tahanan) Imigresen. RM30.2 juta itu wang cukai dikutip daripada kita semua. Anda tidak terasa ker selain duit cukai anda digunakan di sini. Apa kata pembayar cukai di sini?

Lebih lama mereka di sini, lebih banyak masalah dan duit rakyat habis digunakan.Ramai lagi rakyat dalam negara yang tak cukup makan.Lebih baik duit yang digunakan untuk “memelihara” mereka digunakan atau disalurkan kembali kepada rakyat.

Apa pendapat anda mengenai isu pendatang haram yang naik tocang ini?

1 ulasan:

cicit ngah layor berkata...

Senang jer....Antor jer demer tu balik.Dulu,demer masuk ikut maner..antor ler ketempat demer masok.Kebanyakannyer datang ikut sempadan Siam,aper lagi....letakkan demer dilubang tempat demer masuk tu.Pasai aper ndak dilayan2 kehendak demer.Kalau demer bulih hidup diMalaysia ni,pasai aper tak bulih hidup ditempat lain.