Khamis, 21 April 2011

Informasi E-Mel 1 Malaysia Silap - Pemandu

TVS NEWS


KUALA LUMPUR : Unit Pengurusan Pencapaian dan Penghantaran (Pemandu) hari ini terpaksa tampil mempertahankan 'perubahan informasi' berkenaan e-mel 1
Malaysia di laman webnya semalam, dengan alasan pertukaran insiatif swasta daripada insiatif kerajaan itu adalah tidak disengajakan.

Perubahan itu dilakukan setelah rakyat Malaysia membantah projek bernilai RM50 juta yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selasa lalu, lapor portal The Malaysian Insider.

Menurut akaun twitter Pemandu di @etp_roadmap semalam, mereka menjelaskan perubahan itu dilakukan untuk membetulkan 'kesilapan yang tidak disengajakan.'

Najib dan Pemandu yang berada di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala selepas itu terus menegaskan bahawa firma pengelola projek tersebut, Tricubes Berhad tidak akan menggunakan dana rakyat.

Bagaimanapun mengikut laporan portal berkenaan, beberapa syarikat termasuk Tricubes telahpun diundang pada November lepas untuk membida projek tersebut daripada Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), yang jelas bertentangan dengan hujah bahawa ia insiatif pihak swasta.

Agensi Berita Nasional, Bernama turut melaporkan semalam bahawa Najib mengumumkan projek itus sebagai "permulaan insiatif kerajaan untuk memberikan akaun e-mel dan identiti unik dan rasmi kepada rakyat Malaysia".

Tiada ulasan: