Sabtu, 23 April 2011

DAP atur strategi pilihan raya 2016


Ang Ngan Toh

Selepas kejayaan memberangsangkan dengan menawan 12 kerusi dewan undangan negeri Sarawak pada pilihan raya negeri sabrtu lalu, DAP membuat persiapan cukup awal.

Kali ini, sasaran mereka adalah lapan lagi kerusi yang mempunyai pengundi majoriti penduduk pribumi di selatan Sarawak pada pilihan raya negeri yang dijadualkan sebelum 2016.

Kerusi berkenaan adalah di Satok, Tupong, Bengoh, Tarat, Kedup, Opar, Tasik Biru dan Balai Ringgin - semuanya mempunyai majoriti pengundi Melayu/Melanau, Iban atau Bidayuh dan sedikit pengundi Cina.

NONEKerusi majoriti Melayu/Melanau di Samariang juga sedang dipertimbangkan.

Bagi pilihan raya peringkat parlimen, DAP mahu bertanding di beberapa kerusi tambahan seperti di Mas Gading, Mambong, Serian dan Sri Aman, semuanya juga di selatan Sarawak.

"Kami juga mungkin bertanding di Petra Jaya," kata setiausaha DAP Sarawak Chong Chieng Jen kepada wartawan di Kuching hari ini.

Sebekum ini, secara tradisionalnya, DAP hanya memberi tumpuan kepada kerusi-kerusi yang mempunyai majoriti pengundi Cina di kawasan bandar.

Chong, yang bertanggungjawab mengenai hal ehawal parti di selatan sarawak berkata beliau akan membentangkan cadangan berkenaan kepada mesyuarat jawatankuasa parti negeri yang dijadualkan di Sibu, esok.


Tiada ulasan: