Selasa, 26 Oktober 2010

Bajet 2011 ‘bala’ bagi Orang Asli – JKOASM

FREE MALAYSIA TODAY

imagesPETALING JAYA: Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) mendedahkan elaun yang diterima Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Orang Asli (Tok Batin) hanyalah sebanyak RM200 sebulan dalam tempoh setahun atau tiga bulan sekali.

Perkara ini sekaligus bercanggah dengan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai elaun yang diterima Tok Batin sebanyak RM450 sebulan dalam pembentangan Bajet 2011.

"Terdapat aduan daripada Tok Batin tentang tempoh bayaran ditunda kepada beberapa bulan berikutnya tanpa sebarang sebab yang jelas.

"Jika benar elaun yang sepatutnya diberikan itu berjumlah RM450 sebulan sedangkan Tok Batin cuma menerima RM200 sebulan, persoalannya dimana perginya perbezaan baki RM250 itu.

"Bagaimana PM mengatakan Pengerusi JKK ada terima bayaran sebanyak itu dan sekarang nak dinaikkan kepada RM800 pula," soal JKOASM dalam kenyataannya semalam.

JKOASM turut membidas tentang peruntukan RM100 juta bagi menyelesaikan isu pegangan hak milik tanah dan persempadanan penempatan serta pelaksanaan model baru pembangunan Orang Asli.

Begitu juga dengan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) ditukar dan diberi ‘nafas baru’ sebagai Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA).

Katanya meskipun kerajaan telah memperuntukkan berjuta-juta ringgit untuk pembangunan Orang Asli dimana JHEOA telah diamanahkan untuk melaksanakannya, namun sehingga ini masih banyak kampung Orang ASli yang tidak mempunyai sebarang kemudahan asas, sehinggakan masih terdapat beratus-ratus kampung Orang Asli yang tidak mempunyai bekalan air bersih.

"Dari pengalaman Orang Asli, JHEOA adalah satu badan yang menyusahkan mereka dan sering membiarkan agensi-agensi seperti RISDA, FELCRA dan Polis mengambil wilayah Tanah Adat, menindas, malah menipu kami atas alasan demi pelaksanaan projek pembangunan untuk Orang Asli.

"Ini kerana hakikatnya, projek pembangunan yang diberikan seperti Rancangan Pengumpulan Semula (RPS), (Badan Bertindak Orang Asli) TSK dan lain-lain hanya memburukkan lagi masalah kemiskinan OAS serta menyebabkan kemudaratan hidup kami.

"Nampaknya PM langsung tidak mengendahkan apa yang kami suarakan dalam memorandum bantahan Orang Asli terhadap Dasar Pemberimilikan dan Pembangunan Tanah Orang Asli yang kami hantar kepada beliau pada 17 Mac lalu di Putrajaya," katanya.

‘Sakai’, ‘Jakun’: Orang Asli terguris kenyataan Najib

JKOASM dalam kenyataannya turut berasa terhina dengan ucapan Najib semasa Perhimpunan Agung Umno di PWTC minggu lalu yang merujuk masyarakat Orang Asli sebagai ‘Sakai’ dan ‘Jakun’.

"Tidak wajar bagi PM mengungkapkan istilah yang menyentuh sensitiviti kaum meskipun ianya sekadar kutipan baris sajak atau puisi.

"Jika kaum lain begitu mudah tersinggung dan marah apabila ada sebarang kenyataan yang berkaitan kaum digunakan, begitu juga kami kerana ia amat mengguris hati seluruh Masyarakat Orang Asli di Semenanjung Malaysia," katanya.

Sehubungan itu, JKOASM menuntut agar satu siasatan awam yang telus dan bebas dijalankan bagi menyiasat jika terdapat sebarang penyelewengan berhubung tuntutan hak yang telah dirampas serta elaun bagi Tok Batin dan Pengerusi JKKK Orang Asli.

Kenyataan itu juga menuntut agar draf sah dasar pemberimilikan dan pembangunan tanah Orang Asli dibincang bersama sebelum dibentang dan diluluskan Parlimen.

Ini kerana katanya Orang Asli tidak mahu dasar itu akan menjadi seperti rang Undang-Undang Perhilitan 2010 dimana kerajaan dan Parlimen sewenang-wenangnya memutuskan apa yang boleh dan tidak boleh dimakan oleh mereka tanpa wujudnya sebarang perbincangan antara kedua-dua belah pihak.

"Bagi kesemua tujuan ini, kami menyeru agar Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan untuk menyiasat dengan terperinci semua perkara berhubung dengan hal ehwal masalah Orang Asli seperti yang termaktub dalam perkara 8(5)(c) Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Tiada ulasan: