Selasa, 6 September 2016

Guan Eng, Ramasamy terima RM200k kerana laporan fitnah

 
Penentusahan selepas siar adalah sia-sia, kata mahkamah rayuan


lim-guan-eng_ramasamy_600


PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan hari ini menganugerahkan RM200,000 kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan timbalan, P Ramasamy, terhadap sebuah penerbitan berkaitan Umno dan penulis berkenaan suatu artikel fitnah yang disiar dalam talian.

Panel tiga hakim, dipengerusikan Hakim Datuk Lim Yee Lan, berkata artikel yang disiarkan pada 4 Dis 2013 tanpa keraguan untuk mencemuh, menyebabkan kebencian dan penghinaan terhadap mereka berdua dalam fikiran masyarakat.

Menterbalikkan penemuan mahkamah tinggi tahun lalu, mahkamah secara sepakat memutuskan unsur penyiaran sudah dibuktikan.

Katanya artikel itu dibaca oleh ramai orang.

Yee Lan berkata media perlu mendapatkan maklum balas tentang tuduhan terhadap Guan Eng dan Ramasamy.

“Penentusahan selepas siar adalah sia-sia. Oleh kerana itu, artikel itu bukan karya kewartawanan bertanggungjawab,” kata Yee Lan, yang duduk bersama Hakim Datuk Badariah Sahamid dan Harminder Singh Dhaliwal.

Katanya penemuan mahkamah tinggi adalah salah dan meminta campurtangan mahkamah rayuan.
Guan Eng dan Ramasamy, diwakili Mureli Navaratnam, turut dianugerahkan RM50,000 sebagai kos.

Panel juga mengarahkan penerbit New Straits Times Press Bhd, yang memiliki media dalam talian New Straits times, supaya memulangkan RM100,000 kepada mereka berdua dalam masa 14 hari.

Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Azmi Ariffin November lepas ketika mengenepikan saman fitnah mengarahkan dua ahli politik itu supaya membayar jumlah kos perundangan kepada media berbahasa Inggeris itu dan wartawannya, Predeep Nambiar.

Guan Eng dan Ramasamy mendakwa Predeep dan NST secara sengaja, salah dan berniat jahat menyebabkan artikel itu ditulis, dicetak dan disiarkan.

NST dan Predeep, diwakili peguam Leong Wai Hong, nafi memfitnah Guan Eng dan Ramasamy, berkata mereka sekadar melaporkan kenyataan Penasihat Hindraf Kebangsaan N Ganesan, yang mengadakan sidang media di Bayan Baru pada 4 Disember untuk membuat dakwaan itu.

Tiada ulasan: