Selasa, 6 September 2016

Amanah sokong RUU 355, jika perkasa Mahkamah Syariah

HAZAYANI ZAKARIA
Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata, isi kandungan usul tersebut perlu diperhalusiPengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata, isi kandungan usul tersebut perlu diperhalusi


Parti Amanah Negara (Amanah) menyokong segala usaha memperkasakan Mahkamah Syariah namun memerlukan penjelasan yang terperinci berhubung usul yang dibawa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga ahli Parlimen Marang.

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata, isi kandungan usul tersebut perlu diperhalusi dari semua segi sebelum mendapat sokongan Amanah.

Beliau yang juga ahli Parlimen Shah Alam berkata, Amanah khuatir terhadap kemungkinan usaha yang ditaja sebagai memperkasakan Mahkamah Syariah mendatangkan kesan sebaliknya.

“Amanah inginkan satu jawapan yang jelas dan tuntas dari YB Marang terhadap apa yang telah dikemukakan. Jangan diberi jawapan bersifat retorik semata-mata.

“Sekiranya YB Marang tidak mampu memberikan penjelasan yang mantap dan kukuh, berhubung pindaan yang dicadangkan beliau, dikhuatiri cadangan pindaan ini akan dilihat sebagai ‘mainan politik’ semata-mata. Dan tiada yang lebih keji dari menjadikan agama bahan mainan politik,” katanya dalam sidang media di Wisma Amanah Negara di ibu negara hari ini.

Turut bersama dalam sidang media tersebut ialah Ketua Angkatan Wanita Amanah Nasional Dr Siti Mariah Mahmud yang juga ahli Parlimen Kota Raja dan naib ketua Pemuda Amanah Nasional, Wan Anwar Wan Ibrahim.

Khalid juga berkata, walaupun usul tersebut mempunyai tujuan “memperkasakan Mahkamah Syariah”, namun ia tidak menyentuh persoalan penambahan kadar hukuman secara jelas.

Sebaliknya Hadi kata beliau, mencadangkan melalui Usul Persendirian beliau supaya keseluruhan seksyen 2 digantikan dengan seksyen 2 dan 2A yang dicadangkan beliau.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pengguguran keseluruhan seksyen 2 yang asal menambahkan kekeliruan terhadap niat dan tujuan di sebalik usul tersebut dan menimbulkan tuduhan wujudnya agenda tersembunyi.

Selain itu ia juga menimbulkan kerisauan terhadap kemungkinan tafsiran yang berbagai terhadap seksyen 2 yang dicadangkan.

“Keperluan ia digantikan keseluruhannya tidak dijelaskan. Adakah wujud cacat-cela pada perenggan pertama seksyen 2 seperti asalnya? Sekiranya ada, apa cacat celanya? Sekiranya hanya pertambahan hukuman diinginkan maka tidakkah ianya memadai untuk dipinda perenggan kedua Seksyen 2 sahaja?” soalnya.

Seksyen 2A tidak menyebut bentuk dan had hukuman

Menurut Khalid, melalui seksyen 2A, bentuk dan had hukuman yang boleh dikenakan mahkamah syariah kecuali “yang dibenarkan oleh undang-undang syariah selain dari hukuman mati”.

“Apabila bentuk hukuman tidak ditetapkan maka adakah YB Marang bertujuan untuk membenarkan jenis hukuman selain penjara, denda dan rotan dijatuhkan mahkamah? Boleh YB Marang berikan contoh-contoh hukuman yang beliau ingin dikenakan terhadap pesalah jenayah syariah oleh Mahkamah Syariah?” soalnya lagi.

Beliau menambah, seksyen 2A yang dicadangkan seolah-olah memberikan ‘blank cheque’ kepada Mahkamah Syariah dalam persoalan bentuk hukuman dan hadnya, selain hukuman mati.

“Adakah ini yang diinginkan YB Marang dan sekiranya ya, maka harap dijelaskan mengapa.

“Amanah ingin YB Marang menjelaskan sama ada implikasi ‘blank cheque’ ini difahami dan sama ada ini yang diinginkan YB Marang melalui pindaan ini?” katanya.

Justeru tegasnya, selepas mendapat jawapan yang jelas daripada Hadi, Amanah akan menetapkan pendiriannya terhadap Usul Persendirian yang dibawa beliau.

Sementara itu, Dr Siti Mariah yang mengetuai jawatankuasa pindaan RUU355 mendakwa banyak pihak yang keliru berhubung usul tersebut kerana tindakan membaca usul tanpa dibahas dan dijelaskan maksud dan tujuannya.

Beliau berkata, kekeliruan itu disuarakan dalam beberapa program forum dan sidang meja bulat yang diadakan di seluruh negara selepas usul tersebut dibentangkan di Parlimen oleh Hadi.

“Kekeliruan ini telah menyebabkan berlakunya ketakutan, kerisauan dan ketegangan di kalangan sebahagian masyarakat. Ada yang mendakwa ia berhubung perlaksnaan hudud di Kelantan; ada yang kata ianya tiada hubungan dengan soal hudud; ada yang kata ianya bercanggah dengan perlembagaan; ada yang kata sebaliknya,” katanya.

Menurut beliau juga, kekeliruan ini telah menyebabkan adanya usaha mengutip sejuta tandatangan oleh Persatuan Hokkien, sebagai contoh dan ini pula menghasilkan laporan polis terhadap usaha Persatuan Hokkien oleh Geng Ustaz.

“Amanah menganggap tindakan membaca usul berkenaan tanpa dibahasnya serta menangguhkan perbahasan selama lima bulan adalah satu tindakan yang bukan sahaja tidak berhemah tetapi tidak bertanggung-awab dan ‘reckless’ atau membahayakan.

“Selain dari menghasilkan ketegangan ia adalah satu tindakan yang menyulitkan proses dakwah Islamiah dengan menghasilkan penentangan atas sebab kekeliruan,” katanya.

Tiada ulasan: