Rabu, 25 November 2015

UMNO kini tidak lagi ikut tradisi – Ku Li



Oleh Adam Abu Bakar


Keputusan Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang tidak membenarkan Tan Sri Muhyiddin Yassin merasmikan mesyuarat sayap-sayap pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) akan datang, dilihat bertentangan dengan amalan parti itu.

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, sejak parti itu ditubuhkan, ia merupakan kali pertama berlaku di dalam UMNO apabila Timbalan Presiden tidak dibenar merasmikan mesyuarat sayap-sayap parti.

“Kali pertama amalan ini berlaku, Timbalan Presiden UMNO tidak diundang untuk merasmikan mesyuarat pemuda, wanita dan puteri,” katanya kepada FMT ketika ditemui di Parlimen pada Rabu.

Mengulas lanjut, veteran UMNO itu yakin bahawa Majlis Tertinggi (MT) UMNO sudah memikirkan kesan dan akibat jika membenarkan Muhyiddin merasmikan mesyuarat sayap-sayap.

“Barangkali sudah difikir tentang implikasi kerana lari dari tradisi yang biasanya Timbalan Presiden akan merasmikan mesyuarat,” ujarnya lagi.

Pada masa sama, Tengku Razaleigh turut menyatakan keputusan MT UMNO itu mungkin akan memeranjatkan sesetengah orang, kerana bertentangan dengan amalan biasa.

Selain itu, beliau turut menyatakan bahawa ketika Tun Musa Hitam meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri, beliau masih diberikan peluang oleh Presiden UMNO ketika itu (Dr Mahathir) untuk merasmikan mesyuarat sayap-sayap dalam parti.

“Tun Musa Hitam berhenti sebagai Timbalan Perdana Menteri, dari kerajaan pimpinan Mahathir, dia dibenarkan berucap rasmikan sayap. Walaupun tidak jadi Timbalan Perdana Menteri tapi dia masih benarkan untuk merasmikan,” ujarnya lagi.

Muhyiddin sebelum ini seolah-olah disenarai hitam dari pimpinan parti itu setelah lantang dalam memberikan kritikan terhadap Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mesyuarat Perhimpunan Agung UMNO (PAU) dijadualkan berlangsung pada 8 Disember hingga 12 Disember ini.~FMT

Tiada ulasan: