Rabu, 8 Oktober 2014

Rakyat gegar Parlimen bantah minyak naik dan GST

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR : Kemarahan rakyat terhadap kenaikan harga minyak dan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) membuak-buak sehingga memaksa mereka berdemo di hadapan bangunan Parlimen pagi ini.

DEMO

Himpunan PROTES itu disertai kira-kira 200 peserta antaranya Pemuda PAS, aktivis NGO Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) dan kumpulan Asal Bukan Umno (Abu).

Mereka melaungkan ‘Bantah GST, ‘Mansuh GST’ dan ‘Tolak cukai yang miskinkan rakyat!’.

Tujuh wakil dari kumpulan itu dibenarkan masuk ke Parlimen bagi menyerahkan memorandum bantahan kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen baru-baru ini serta anti GST.

Memorandum tersebut diterima oleh Ahli Parlimen (MP) Pakatan Rakyat iaitu Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena), Tian Chua (Batu), Khalid Samad (Shah Alam), Raja Kamarul Bahrin (Kuala Terengganu), Er Teck Hwa (Bakri).

Menerusi memorandum tersebut, peserta menuntut kerajaan membatalkan pengurangan subsidi minyak yang menyebabkan kenaikan harga minyak.

Mereka turut menuntut kerajaan menghentikan GST yang akan dilaksana April tahun depan termasuk menuntut MP Barisan Nasional (BN) dan Pakatan untuk membawa usul tergempar mengenai isu ini di Parlimen.

Tiada ulasan: