Khamis, 9 Oktober 2014

Polis Nafi Letupan Bom Di Bukit Bintang Ada Kaitan Dengan IS



MSTAR ONLINE
 
 


Seorang anggota pemusnah bom Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang salah sebutir bom di Sun Complex, Bukit Bintang. - foto AZHAR MAHFOF/The Star


KUALA LUMPUR: Polis menafikan kejadian letupan bom di Bukit Bintang pada Khamis mempunyai kaitan dengan militan Negara Islam (IS), sebaliknya kejadian itu berpunca daripada aktiviti kumpulan gengster.

Ketua Polis Kuala Lumpur DatukTajuddin Md Isa berkata kejadian itu dipercayai berpunca perebutan kawasan perniagaan antara kumpulan kongsi gelap.

"Fokus siasatan masih lagi awal, namun ia dipercayai lebih kepada kumpulan kongsi gelap yang cuba merebut kawasan dan berkaitan dengan bisnes.

"Pihak polis juga memberi jamiman secara keseluruhan kawasan ini telah selamat," katanya kepada pemberita ketika melawat tempat kejadian.

Seorang joki kereta maut dan 12 lagi cedera termasuk pelancong asing dalam serangan bom 'molotov cocktail' yang dipercayai melibatkan perebutan kawasan kumpulan kongsi gelap, di hadapan sebuah kelab malam, Sun Complex pada pukul 4.20 pagi.

Ia dipercayai kejadian serangan bom pertama di pusat hiburan di negara ini.

Pekerja joki itu ialah Tiong Kwong Yie, 36.

Tajuddin berkata orang ramai tidak perlu bimbang dengan tahap keselamatan di kawasan berkenaan dan boleh menjalankan aktiviti seperti biasa.

"Polis akan mempertingkatkan tahap keselamatan terjamin dengan membuat rondaan secara kerap di sini," katanya.

Pada masa sama, beliau menyeru supaya orang ramai jangan mudah percaya tentang berita yang mengatakan terdapat lapan butir bom di sekitar sini.

"Hanya dua butir bom sahaja setakat ini. Seperti laporan dalam media sosial sebelum ini ada lapan, jangan percaya," katanya.

Tajuddin berkata sekiranya orang ramai mahu mendapatkan keterangan lanjut berhubung kes itu, mereka boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Dang Wangi.

Sementara itu, jurucakap Hospital Kuala Lumpur (HKL) berkata tiga daripada 11 mangsa letupan yang dirawat di HKL telah dipindahkan ke Hospital Ampang dan dua lagi masih dirawat di Hospital Gleneagles.

Sehingga kini katanya, mangsa yang cedera merupakan enam rakyat tempatan, seorang lelaki Thailand, seorang lelaki Singapura dan empat wanita (China).

Tiada ulasan: