Rizalman Rizalman
 
 
PUTRAJAYA - Pegawai Waran Kedua Muhammad Rizalman Ismail, telah melantik peguamnya memandangkan bekas pembantu staf pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia itu akan dihadapkan ke mahkamah di Wellington pada Sabtu berhubung tuduhan pecah rumah dan menyerang seorang wanita di ibu negara New Zeland.

Muhammad Rizalman, 38, dihantar balik ke New Zealand hari ini berikutan permohonan ekstradisi yang dibuat pada 3 Oktober.

Seorang pegawai Wisma Putra ketika dihubungi mengesahkan hari ini bahawa Muhammad Rizalman telah berlepas ke New Zealand menaiki penerbangan Malaysia Airlines dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) pada 8.55 pagi tadi.

"Dia mempunyai peguam, yang dilantiknya sendiri...(peguam) itu bukan dilantik oleh kerajaan," kata pegawai itu.

Pegawai itu berkata, penerbangan MAS yang membawa Muhammad Rizalman akan terbang ke Auckland sebelum dia mengambil penerbangan domestik ke Wellington.

Wakil media yang menunggu di KLIA seawal pukul 6 pagi untuk menatap wajahnya sepintas lalu sebelum berlepas, kecewa.  

Pegawai Wisma Putra berkata, mereka telah menjangka kemungkinan wakil media berada di KLIA.

Muhammad Rizalman dapat mengelak daripada bertembung dengan media dan perhatian umum memandangkan dia dibawa menaiki pesawat dengan menggunakan "laluan khas".

Pegawai itu berkata, Muhammad Rizalman diiringi dua kakitangan Kementerian Pertahanan Malaysia dan dua pegawai polis New Zealand dalam penerbangan itu.

Muhammad Rizalman ditahan polis New Zealand pada 9 Mei dan dihadapkan ke mahkamah pada hari berikutnya untuk menghadapi tuduhan melakukan pecah rumah dan serangan seksual dengan niat untuk merogol seorang wanita berusia 21 tahun.

Dia dan keluarganya telah diterbangkan balik ke Malaysia pada 22 Mei dan sejurus selepas itu, Kementerian Pertahanan segera menjalankan siasatan terhadap insiden itu.

Muhammad Rizalman dilaporkan menjalani penilaian psikiatri di Hospital Tentera Tuanku Mizan selepas kembali dan dibenarkan keluar pada akhir Julai.

Sementara itu, Kementerian Luar dalam satu kenyataan berkata Malaysia yakin bahawa Rizalman akan dibicarakan dengan adil oleh mahkamah di New Zealand.

Penghantaran balik Muhammad Rizalman ke New Zealand adalah bukti kerjasama erat antara pelbagai agensi kerajaan Malaysia dan New Zealand dan selaras dengan kedaulatan undang-undang kedua-dua negara.

Wisma Putra telah mengesahkan bahawa ia telah menerima permohonan rasmi untuk mengekstradisi Muhammad Rizalman pada 9 Oktober. - Bernama