Ahad, 18 Mei 2014

Ramai didakwa masih buta huruf


Prof Emeritus Dr Muhammad Salleh  
Prof Emeritus Dr Muhammad Salleh


SHAH ALAM - Sistem pendidikan negara perlu disemak semula keberkesanannya berikutan masih ramai pelajar didakwa masih tidak berupaya menulis dan bertutur dengan baik.

"Sistem pendidikan negara tidak berjaya kerana kita tidak pandai bercakap, tidak pandai menulis dan bahasa Melayu sekarang ini dalam keadaan yang kacau.

"Saya risau satu bangsa itu diajar bahasanya hanya melalui jawapan objektif baik bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris, hanya ada satu kebenaran dalam satu jawapan," kata Sasterawan Negara, Prof Emeritus Dr Muhammad Salleh.

Mengulas lanjut, Muhammad berkata, pendidikan yang menggunakan pendekatan jawapan objektif atau pilihan tidak membantu anak bangsa berkembang dan berfikiran kritis.

"Itu bukan satu cara untuk membantu bangsa kita berkembang (pemikiran).

"Malah bahasa itu juga masuk Parlimen yang membayangkan perasaan, menilai dan cara berbincang kita, kalau begitulah bermakna tamadun kita tidak berapa tinggi," katanya.

Sementara itu, Felo Bahagian Nusantara, Penang Institute, Dr Mustafa Kamal Anuar berkata, bahasa adalah medium untuk berhubung antara satu sama lain dengan meluahkan pandangan dan berkongsi idea.

Menurut Mustafa, penguasaan bahasa kebangsaan itu penting namun ia tidak sewajarnya dikongkong dan ditentukan oleh kerajaan yang memerintah.

"Wacana pun ada dominan untuk pengaruhi masyarakat dikuasai golongan dominan pemerintah atau pemodal.

"Apabila ada pihak mengharamkan dan menapis buku, wayang, akhbar dan majalah, tindakan itu dilihat anti demokratik dan menafikan sesuatu idea itu berkembang," katanya lagi

Tiada ulasan: