Selasa, 3 Julai 2012

Wan Azizah: Henti Guna Polis Intip Rakyat Tetapi Perlu Jaga Keselamatan






KUALA LUMPUR : Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyeru agar Kerajaan Umno-BN berhenti menggunakan pihak polis sebagai instrumen ‘police state’.

Sebaliknya beliau bertegas, kebebasan sepatutnya diberikan kepada polis untuk lebih fokus memerangi jenayah demi keselamatan rakyat keseluruhannya daripada bekerja untuk kepentingan politik Umno-BN semata-mata.

“Kami meminta kerajaan menghentikan kerja mengintip rakyat dan menjalankan usaha mengintip penjenayah.

“Secara keseluruhannya, unit Cawangan Khas (SB) berjaya menghasilkan 733, 000 laporan, berjaya mengintip kira-kira 4.3 peratus penduduk dewasa di Malaysia.

“Sebagai bandingan, Jabatan Siasatan Jenayah hanya membuka 212, 000 fail jenayah iaitu 30 peratus kurang daripada jumlah aktiviti mengintip yang dilakukan SB,” jelas Dr Wan Azizah dalam satu sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini pagi tadi.

Beliau yang ditemani Majlis Pimpinan Pusat, Wong Chen juga turut mencabar supaya Kerajaan Pusat mengarahkan 90 peratus aktiviti SB ke arah membanteras jenayah.

“Walaupun kerajaan mendakwa kadar jenayah menurun, kita tahu dan sedar hakikatnya adalah sangat bertentangan.

“Kejadian bunuh, penculikan, ragut dan lain-lain jenayah yang dilakukan di tempat awam sering kita dengar dan ini secara terus menjadikan rakyat Malaysia kini hidup dalam ketakutan.

“Oleh itu, kita mendesak agar kerja-kerja SB dialihkan kepada usaha banteras jenayah dan jika kerajaan tidak mampu lakukan ini rakyat perlu bangkit dan tamatkan pemerintahan Umno-BN yang jelas tidak mampu menjamin keselamatan rakyat,” tegasnya.

Dalam pada itu, beliau turut menzahirkan rasa simpati atas kejadian samun yang berlaku ke atas bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik baru-baru ini.

“Walaupun kita tidak sehala, sebagai rakyat kita merasa simpati lebih-lebih lagi kepada isterinya, Puan Sri Zabedah Abdullah,” katanya.

Tiada ulasan: