Sabtu, 21 Julai 2012

Polis S'gor: Jangan politikkan statistik jenayah

Koh Jun Lin


 
Ketua polis Selangor Tun Hisan Tun Hamzah mendesak anggota parlimen Serdang Teo Nie Ching supaya tidak mempolitikkan statistik jenayah, sebaliknya bekerjasama dengan polis mengurangkan jenayah.

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat polis kontinjen di Shah Alam pagi ini, beliau berkata, statistik juga kadangkala boleh memberikan gambaran yang salah.

Sebagai contoh, katanya, walaupun statistik rogol menyebutkan banyak kes berlaku, tetapi tidak sedemikian kerana kes hubungan seks dengan remaja bawah umur turut dimasukkan sekali.

Teo semalam mendedahkan, dua jawapan berasingan di parlimen berhubung perkara sama oleh kementerian yang mendakwa dibekalkan polis, menunjukkan statistik yang bertentangan.

Wakil rakyat DAP itu berkata, jawapan bertulis di Parlimen oleh kementerian pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat pada 21 Jun lalu menyatakan, seramai 71 suspek didakwa di mahkamah atas kesalahan melakukan keganasan rumah tangga.

Bagaimanapun, jawapan parlimen kepada anggota parlimen Sabak Bernam Abdul Rahman Bakri pada 3 November 2009 oleh kementerian sama menyatakan seramai 104 orang didakwa atas kesalahan sama 2008.

Tiada ulasan: