Kira-kira 100 penduduk lima taman perumahan di Ampang hari ini berkumpul di Kompleks Muhibbah Taman Nirwana untuk membantah pelaksanaan projek 'Ken City' di kawasan berhampiran kediaman mereka.
  
Penduduk Taman Nirwana, Taman Cempaka, Taman Dagang, Taman Putra Sulaiman dan Kampung Pandan itu yang membuat bantahan selama kira-kira dua jam turut menyerahkan memorandum bantahan projek berkenaan kepada Anggota Parlimen Pandan, Datuk Seri Ong Tee Keat.
  
Ketika ditemui pemberita, Ong berkata projek bangunan dua blok dan 16 tingkat pangsapuri itu telah lama dibantah oleh penduduk namun tidak mendapat sebarang penyelesaian oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan kerajaan Negeri Selangor.
  
"Walaupun bantahan projek ini banyak kali dibawa kepada ADUN Cempaka dan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setingan
Selangor Iskandar Samad, tiada sebarang tindakan diambil bagi menanganinya. Malah, projek ini masih beroperasi," katanya.
  
Ong mendakwa projek ini beroperasi sejak November 2009 tanpa kelulusan dan pengetahuan penduduk setempat.
  
"Dengan ini saya dan penduduk hendak tahu kenapa projek ini diluluskan? Tempat ini selalu terlibat dalam masalah kesesakan lalu lintas dan masalah sistem saliran yang menyebabkan banjir kilat," katanya.
  
Ong berkata penduduk sekitar bukan bersikap antipembangunan tetapi ingin menyuarakan pendapat mereka mengenai tapak itu untuk tujuan perniagaan.
  
"Pihak Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) harus membuat keputusan tepat dan kerajaan negeri jangan pandang ringan dengan isu ini. Pendengaran awam harus dibuat dengan betul, ikhlas dan jujur tanpa unsur tipu helah," katanya.
  
Penduduk turut mempersoal tindakan kerajaan negeri Selangor menukar pelan asal kawasan itu daripada projek pembangunan lot kedai kepada pangsapuri.
  
Pengerusi Jawatankuasa Penduduk Taman Nirwana M. Thomas, 57, berkata apabila pangsapuri itu siap, bilangan penduduk akan bertambah dan mereka tidak akan berasa aman lagi untuk tinggal di kawasan itu.
  
Ong dan penduduk kawasan itu amat berharap pemaju projek akan berbincang dengan penduduk bagi mencari penyelesaian yang dapat diterima oleh semua pihak.
  
Projek "Ken City" oleh Seri Seltra mendapat bantahan daripada penduduk kawasan Taman Nirwana, Taman Cempaka, Taman Dagang, Taman Putra Sulaiman dan Kampung Pandan sejak April 2010.  
- Bernama