Khamis, 19 Julai 2012

K’jaan Selangor disaran campur tangan projek LRT Kelana Jaya

Oleh Sidiqin Omar


PETALING JAYA : Kerajaan Selangor disaran campur tangan dan menggunakan kuasanya untuk menghentikan projek tambahan sistem LRT Kelana Jaya bagi laluan Taman Alam Megah dan Putra Height sehingga syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) menitikberatkan aspek keselamatan.



 Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, Selangor perlu menubuhkan panel bagi meneliti semua keputusan penilaian bidaan teknikal projek dan membenarkan pandangan alternatif berdasarkan laporan kajian pakar dan bantahan penduduk.

“Kerajaan Selangor perlu mengenakan syarat ketat agar satu panel ditubuhkan untuk meneliti keputusan penilaian bidaan teknikal untuk memastikan keselamatan rakyat Selangor terjamin.

“Sekiranya Prasarana gagal mengambil kira tuntutan Selangor untuk bersama dalam panel penilai bebas, saya menyeru

kerajaan negeri menggunakan sepenuh kuasanya untuk memastikan Prasarana tidak boleh meneruskan projek ini,” kata nya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, dekat sini, hari ini.

Rafizi berkata, kontraktor yang dilantik Prasarana juga wajib mempunyai kepakaran dan isu keselamatan yang ditimbulkan penduduk tidak wajar ditolak mentah-mentah.

“Kita didatangi kumpulan dan laporan pakar lain yang turut persoalkan aspek laluan dan jajaran lain, yang sebelum ini tak diberi perhatian,” jelas beliau.

Berdasarkan penilaian Laporan Kajian Kesan Alam Sekitar (EIA) yang dibuat Profesor Madya Dr Tajul Anuar Jamaluddin dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati, jajaran tersebut terlalu hampir dengan rumah penduduk, kolam air dan bekas kuari, iaitu kurang 20 meter.

Terdapat dua lokasi hentian terlibat sepanjang laluan dinamakan sebagai Stesen 11 dan 12 yang dibina pada struktur tanah yang berbahaya dan melalui cerun-cerun curam berkelas III dan IV.

Berdasarkan laporan pakar, Rafizi tidak menolak kemungkinan berlakunya tanah runtuh, sedangkan wakil jawatankuasa bertindak penduduk telah membangkitkan perkara sama sejak dua tahun lalu.

Semetara itu tambah Rafizi, terdapat laluan cadangan yang dikemukakan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang masih melalui Taman Megah-Putra Height, namun sehingga kini, tiada sebarang reaksi dari Prasarana.

“Kita tak menolak pembangunan atau sabotaj projek ini. Ini peranan kita untuk periksa dan imbang.

“Memandangkan pengalaman saya sendiri memantau Prasarana, setakat ini tidak meyakinkan bahawa isu keselamatan diberi perhatian,” kata Rafizi.

Tiada ulasan: