Selasa, 24 Julai 2012

Harga kereta munasabah antara janji manifesto PRU13 PR

Jamilah Hamzah

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli
 
 
PETALING JAYA - PKR berjanji menjadikan harga kereta yang tidak membebankan rakyat sebagai manifesto dalam Pakatan Rakyat (PR) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, dasar automotif Umno-Barisan Nasional (BN) dilihat banyak memberi tekanan kepada rakyat dengan mengenakan cukai-cukai yang tidak munasabah.

Menurutnya, harga kereta yang menjadi beban rakyat akan dijadikan intipati manifesto PR supaya kos pembiayaannya dikurangkan.

"Harga kereta yang menggunakan dasar automatif BN-Umno ini memang menjadi beban kepada rakyat.

"Sepatutnya harga kereta yang perlu ditanggung oleh rakyat hanyalah harga kereta bukan ada cukai yang berkali ganda," katanya pada sidang media pagi ini.

Rafizi berkata, PR berjanji beban harga kereta ini akan dijadikan perkara pertama untuk diberi perhatian pihaknya menang PRU13.

"Kita berjanji rakyat tak akan tanggung beban dari harga kereta yang sangat tinggi akibat daripada cukai-cukai yang dikenakan.

"Kita sudah bincang dalam PKR dan dalam PR telah dibincangkan di peringkat tertinggi, dan itu diserahkan kepada pemimpin PR untuk laksanakannya," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Penerangan Keadilan, Sim Tze Tzin berkata, generasi muda boleh menghantar atau mencadangkan sebarang idea baru untuk dimasukkan  dalam manifesto PR.

"Kita minta mereka yang ada idea baru, yang boleh dijadikan salah satu bahagian dalam manifesto melalui e-mel kepada kami," katanya.

Tiada ulasan: