Ahad, 15 Januari 2012

‘Senator Rosmah’ bantu Najib pulihkan ekonomi?

Maria Begum, Malaysia Chronicle


Percubaan oleh keluarga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menempa nama di persada dunia korporat Malaysia telah dikritik hebat - seperti biasa, secara diam-diam oleh profesional bahagian pemasaran kerana takut kehilangan pekerjaan keselesaan yang mereka sedang nikmati.

Malah, penyokong setia BN juga berpendapat bahawa Wanita Pertama Malaysia Rosmah Mansor belum hilang dahaga untuk memainkan peranan yang lebih besar dan mungkin juga rasmi dalam ekonomi Malaysia. Ini akan menyebabkan pengkritik lebih menyampah peranannya tidak boleh sampai kepada itu kerana dia bukanlah eksekutif yang dipilih dalam pilihanraya.

"Melainkan Najib melantiknya sebagai Senator, beliau tidak mempunyai hak untuk berkata apa-apa dalam hal ehwal negeri kecuali berkongsi pendapat dan memberi nasihat kepada Najib secara peribadi. Selain daripada itu dia tidak perlu masuk campur," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu MalaysiaChronicle.

Siapa kita untuk melarang!

Tetapi Rosmah yang sudah berusia 60 tahun itu, bekas jurubank, tidak boleh menerima semua itu. Terkenal dengan sikap ala-ala Imela Marcos seperti tabiat berbelanja, dia dituduh memasuki pasaran saham melalui ahli korporat baru Deepak Jaikishan, bekas peniaga permaidani yang menjadi jutawan minyak dan gas.

Walaupun Deepak telah menafikan spekulasi yang dikatakan “penipuan oleh pembangkang" ini, Rosmah sekali lagi menyemarakkan spekulasi dengan menyeru sektor swasta untuk bekerja lebih keras untuk memandu ekonomi Malaysia walaupun setelah terkena tempias krisis ekonomi Eropah.

"Sektor swasta mempunyai tanggungjawab untuk menasihati kerajaan mengenai bahagian-bahagian di mana terdapat peluang-peluang pertumbuhan dimana kerajaan boleh menyediakan kemudahan dalam menjalankan perniagaan," Bernama juga melaporkan Rosmah persembahan Anugerah Usahawan 1Malaysia , yang dianjurkan oleh Persatuan Usahawan Pemprosesan dan Pembungkusan Makanan Malaysia .

Rosmah: Kejayaan ETP bergantung kepada sektor swasta

Menurut Rosmah, sektor swasta mempunyai peranan yang penting dalam memastikan Malaysia mencapai wawasannya untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Isteri Perdana Menteri itu berkata kerajaan telah, di bawah Program Transformasi Ekonomi, meletakkan penekanan kepada peranan sektor swasta untuk memacu ekonomi negara,di mana 92 peratus daripada pertumbuhan pembiayaan perlu dijana oleh sektor swasta.

Menyedari bahawa negara-negara yang paling berdaya saing di dunia telah diterajui oleh sektor swasta yang kukuh di dalam bangunan pasarandan ekonomi, beliau berkata: "Kejayaan- kejayaan yang seterusnya akan datang dari pencipta dan usahawan”.

Menjadikan Finland sebagai contoh, dia berkata negara itu boleh menjadi salah satu daripada negara-negara yang paling berdaya saing di dunia hari ini, dengan menggunakan bakat sendiri dan melabur dengan banyak dalam penyelidikan dan pembangunan, walaupun mempunyai sumber asli yang terhad.

Beliau juga berkata bahawa cabaran Malaysia bukan kerana kurangnya bakat tetapi dalam keupayaan rakyat untuk mengenal pasti, melatih dan melatih semula bakat untuk bersaing mengikut peredaran masa.

"Penekanan dan komitmen kita dalam melatih pemimpin muda untuk menakluki pasaran dan melatih semula orang-orang yang matang untuk memperbaharui pasaran akhirnya akan menentukan kejayaan sektor swasta kita," kata Rosmah.

Keluarga Najib masuk…dan keluar!

3 bulan yang lalu, anak Najib yang berusia 28 tahun hasil daripada perkahwinan pertama , Nazifuddin - yang mula-mula menimbulkan kemarahan dengan agresifnya mengumumkan akan memasuki Harvest Courts sebuah firma kayu yang bermasalah baru sahaja keluar dari status itu.

Nama keluarga Nazifuddin segera melonjakkan harga saham Harvest. Di tengah-tengah seruan untuk tadbir urus yang lebih ketat dan telusan, Naziffuddin telah meletak jawatan daripada Harvest tetapi berikrar untukmenjaga kepentingan beliau disitu.

Bagi Deepak, yang sekali dilabel sebagai 'budak mainan' Rosmah kerana kesanggupan beliau untuk membantu dia keluar keadaan yang tegang, dia lebih dikenali sebagai orang yang menyelamatkan pasangan utama Malaysia itu atas tuduhan-yang terkandung dalam perisytiharan berkanun yang diberi oleh penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang mereka terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya yang berprofil tinggi.

Benar atau tidak, Deepak baru-baru ini telah mengejutkan dunia korporat apabila beliau tiba-tiba muncul dengan pegangan sebanyak 5% dalam Envair, sebuah syarikat penapis air. Deepak juga memberi jaminan bahawa beliau akan membantu menghidupkan Envair melalui firma perkhidmatan minyak dan gas. Tetapi dalam masa kurang daripada 2 minggu, Deepak berpaling pula dengan mengumumkan beliau telah menjual semua saham Envair tetapi akan kembali memasuki pasaran melalui cara lain pula.

Keluarnya Deepak secara tiba-tiba telah mencetuskan desas desus bahawa bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad membantah kemasukan Najib ke dalam sektor minyak dan gas tempatan, yang bergantung kepada syarat Petronas. Setakat ini penerima kontrak- kontrak utama daripada Petronas termasuk Scomi, syarikat yang dimilikil oleh anak bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi dan Kencana, yang dimiliki oleh anak-anak Mahathir.

"Ada cakap-cakap yang memberi maklumat bahawa Mahathir tidak puas hati. Pertama, beliau tidak mahu berkongsi gula-gula Petronas dan orang-orangnya juga memberitahu bahawa beliau tidak berfikir bahawa Najib patut mendapat apa-apa kontrak kerajaan melalui Petronas," pengurus pelaburan di firma bursa saham tempatan memberitahu Malaysia Chronicle. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: