Sabtu, 22 Oktober 2011

Perbelanjaan melampau SPRM: RM90k untuk Vanezis, RM150k untuk Shafee

Maclean Patrick, Malaysia Chronicle


Malaysia sudah mempunyai beberapa kes rasuah berprofil tinggi dalam beberapa bulan ini, yang didedahkan kepada rakyat. Anehnya, dalam kes-kes seperti skandal Scorpene dan penyiasatan Ananda Krishnan di India, kes-kes rasuah ini disiasat oleh agensi asing. Adalah memalukan untuk membayangkan badan sejawat kepada agensi-agensi pencegah rasuah asing di Malaysia adalah lembab dan tidak memberi perhatian penuh untuk bertindak di tempat sendiri.

Walaupun diberikan mandat baru pada tahun 2008, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia tidak membuahkan banyak hasil walaupun peruntukan tahunannya daripada perbelanjaan negara telah meningkat sepanjang beberapa tahun ini. Dengan perbelanjaan yang meningkat, kenapa hasil SPRM sangat lemah dalam menyelesaikan kes-kes rasuah dan membawa mereka yang terlibat ke muka pengadilan?

Perbelanjaan melampau

Kes Teoh Beng Hock telah menunjukkan penggunaan wang rakyat yang tidak masuk akal untuk membela dan menjustifikasi peranan SPRM dalam menyiasat kes-kes rasuah. Semenjak 2008, sudah ada dua kematian dalam kawasan persekitaran SPRM yang melibatkan individu-individu di bawah pengawasannya. Teoh Beng Hock merupakan seorang yang menemui ajalnya selepas diinterogasi di dalam pejabat SPRM. Seorang lagi adalah Pengarah Kastam Ahmad Sarbaini.

Penyiasatan Suruhanjaya Di-Raja terhadap kematian Beng Hock yang dilakukan selepas itu memperlihatkan SPRM membela dirinya dan melepaskan diri daripada kes tersebut, dan enggan mengambil tanggungjawab walau sedikit pun terhadap salah lakunya.

Bandingkan ini dengan pakar forensik Thailand Dr Pornthip Rojanasunand. Beliau datang ke Malaysia 4 kali untuk memberi keterangan di mahkamah koroner dan RCI. Beliau juga melibatkan diri dalam autopsy kedua ke atas mayat Teoh Beng Hock. Untuk semua usaha-usahanya itu, beliau tidak mengenakan bayaran walau satu sen pun kerana beliau didorong oleh nuraninya.

Karpal Singh dan Gobind Singh telah melawan di mahkamah bagi pihak keluarga Teoh sejak tahun 2009, daripada mahkamah koroner sehingga ke rayuan dan reviu kehakman yang masih berlangsung sekarag ini – tempoh selama tiga tahun. Pasukan bapa dan anak itu pun melawan untuk pengadilan bagi keluarga Teoh atas dasar pro-bono.

Berbeza dengan ini adalah jumlah wang yang dibelanjakan oleh SPRM untuk membawa pakar-pakar seperti pakar forensik terkenal dari England, Peter Vanezis, dan Muhamad Shafee Abdullah, peguam UMNO yang terkenal, untuk mewakili mereka.

Menurut jawapan bertulis daripada Menteri di Pejabat Perdana Menteri Nazri Aziz kepada MP Serdang Nie Ching, jumlah perbelanjaan oleh SPRM untuk Peter Vanezis, termasuk bayaran pesawat, tempat tinggal, makanan dan miuman, transportasi dan upah kerja, mencecah RM90,680; dan upah kerja professional yang dibayar kepada Muhamad Shafee Abdullah adalah RM150,000. Tidakkah ini melampau?

Yang lawaknya ialah ia mempunyai prestasi paling teruk di kawasan ini

Untuk tahun 2012, peruntukan persekutuan untuk SPRM telah ditingkatkan kepada RM211 juta, jadi membelanjakan wang itu untuk pakar-pakar adalah perkara remeh. Tetapi, kenapa SPRM membelanjakan begitu banyak wang apabila Dr Pornthip datang sebanyak empat kali secara percuma dan Karpal Singh boleh bekerja dengan pro-bono?

Lawak yang paling mantap ialah meskipun mempunyai sumber yang tinggi untuk mendana kerja-kerja mereka, kadar kejayaan SPRM adalah sangat rendah berbanding badan-badan sejawatnya di negara-negara ASEAN yang lain. Kadar sabitan kesalahan SPRM adalah 73%, berbanding Indonesia 100%, Singapura 85% dan Hong Kong 95%. Jelaslah dengan perbelanjaan yang begitu tinggi, SPRM membawa pulangan yang rendah ke atas pelaburan kerajaan dan rakyat Malaysia.

Di sebalik peruntukan yang meningkat untuk mendana perbelanjaan pakar yang tinggi untuk mewakili mereka dan melengkapkan pejabat mereka dengan peralatan-peralatan yang terkini, SPRM tidak dapat menunjukkan peningkatan dalam prestasi dan keberkesanan mereka. Kelihatannya seperti SPRM hanya cakap besar, belanja besar tetapi lemah bekerja dan tidak dapat menjustifikasi jumlah peruntukan yang diterima.

Memasukkan lebih banyak wang kepada usaha yang tidak menguntungkan adalah kurang bijak. Dan ini yang boleh dikatakan mengenai SPRM. Rakyat Malaysia harus menuntut tanggungjawab daripada SPRM terhadap negara kerana menyalah gunakan wang rakyat. Adalah sangat ironis apabila sebuah agensi yang dibina untuk membebaskan Malaysia daripada rasuah menjadi korup disebabkan oleh peruntukan yang sangat tinggi yang diberikan kepada mereka.- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: