Jumaat, 21 Oktober 2011

Kamu salah, Chua Soi Lek: Politik kotor tidak akan jadi ‘kebiasaan’!

Jackson Ng


Saya membaca dengan jijik laporan mulut MCA, The Star yang memetik tuannya, Presiden MCA Chua Soi Lek berkata politik kotor adalah kebiasaan pada masa kini.

Betapa sombong tidak tahu malu dan tidak beretika boleh seorang ahli politik itu jadi? Chua pastilah yang paling teruk sekali.

Dengan berkata begitu, adakah beliau menggalakkan politik kotor, menyokong dan menjustifikasi tindakan tidak beretika itu?

Betapa hinanya Presiden MCA akan pergi untuk mengampu ahli-ahli politik bengap seperti UMNO? Chua sangat menghina dan memalukan kaum Cina.

Dalam percubaannya untuk menjustifikasi amalan politik kotor terhadap anak lelaki Lim Guan Eng, pada masa yang sama beliau tidak mengindahkan peraturan asas menegakkan kebenaran.

Chua berkata beliau juga mangsa politik kotor apabila beliau ditangkap melakukan hubungan zina. Beliau juga berkata ramai ahli politik BN adalah mangsa politik kotor oleh Pakatan Rakyat. Jangan lupa kebanyakan politik kotor itu merupakan kerja-kerja orang dalaman!

Dakwaan cabul salah

Walau bagaimanapun, dalam kes Guan Eng, kelihatan tiada kebenaran dalam tuduhan bahawa anak lelakinya mencabul rakan sekolahnya.

Pengetua sekolah telah mengesahkan tiada pencabulan berlaku dan penulisan dib log-blog UMNO juga telah menggunakan gambar perempuan asing sebagai “mangsa”.

Dalam kes ini, tiada satu kebenaran pun dalam tuduhan itu. Ia hanyalah fitnah yang digunakan terhadap musuh politik tetapi fitnah yang akan menghantui budak sekolah yang tidak bersalah dan tidak berbuat apa-apa. Dia hanya dilahirkan sebagai anak seorang ahli politik bernama Lim Guan Eng.

Zina itu benar

Tetapi, dalam pendedahan DVD seks Chua, insiden itu benar. Beliau menipu isterinya dan hanya boleh menyalahkan dirinya sendiri.

Bagaimana perlauan seks itu boleh terdedah, samada ianya beretika atau tidak, boleh diperbahaskan.

Sudah tentu ada yang berkata ianya soal peribadi dan penggunaan kamera pengintip itu adalah tidak beretika.

Walau bagaimanapun, saya ingin bercanggah apabila soal isu moral yang mengaitkan seseorang yang seharusnya mewakili komuniti. Tiada apa yang peribadi dalam soal perilaku mana-mana Presiden MCA.

Tanpa ragu-ragu, saya tidak akan mempercayai lelaki yang berzina untuk mengetuai saya ataupun komuniti. Jika dia boleh menipu isteri dan keluarganya, kamu ingat kamu boleh percaya dia untuk mewakili kepentingan kamu?

Seperti yang telah saya tulis sebelum ini, mengampuni dosa Chua adalah satu perkara. Menerimanya sebagai pemimpin adalah perkara yang lain lagi.

- Jackson Ng merupakan seorang jurnalis bersara dan pembaca Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: