Sabtu, 1 Oktober 2011

Hudud tak menjadi buat BN, Nik Aziz dapat sambutan orang bukan Islam

Maria Begum, Malaysia Chronicle


Dengan selesainya isu hukum hudud, Mursyidul Am PAS sememangnya ada sebab untuk tersenyum lebar. Beliau telah berjaya memujuk rakan pakatannya, DAP.

DAP dan PKR sudah sedia maklum akan aspirasi PAS untuk melaksanakan hudud di Kelantan dan Terengganu. Kedua-dua negeri telah pun membentangkan pelaksanaan hukum hudud di dalam dewan rakyat masing-masing. Namun, apa yang menjadi penghalang adalah kerajaan pimpinan UMNO yang enggan memberikan kebenaran untuk melaksanakannya.

Tetapi, Nik Aziz yang telah berusia 80 tahun, juga memegang jawatan sebagai Menteri Besar bukanlah sembarangan orangnya. Beliau tidak mungkin akan memaksa pelaksanaan hudud di negera ini semata-mata untuk kepentingan sendiri dan cita-cita Islam PAS. Beliau telah pun mula menerangkan kepada rakyat bukan Islam dalam usaha mententeramkan ketakutan mereka terhadap hukum yang membolehkan pesalah dipotong tangan, disebat dan direjam sehingga mati itu.

“Wahai sahabat bukan Islamku, beritahu pada saya, bahagian manakah tentang hukum hudud yang menakutkan anda,” tulis Nik Aziz di laman Facebooknya beberapa jam selepas keputusan Pakatan dibuat.

“ Saya berharap anda tidak akan takut pada hudud hanya kerana kekeliruan dan kejahilan kerana jika kamu takut akan hudud itu hanya kerana khabar angin sahaja. Saya ingin mengetahui dengan lebih jelas apakah kebimbangan kamu dan untuk mengakhirkan semua ini, saya telah menyediakan beberapa jawapan kepada persoalan kamu untuk meredakan kebimbangan kamu itu.”

BN tidak tentu arah

Apabila Pakatan telah membuat keputusan secara terbuka, dimana DAP, PAS dan PKR telah menangani isu kontroversi ini dengan sepakat, UMNO dan BN pula tidak senang duduk.

Perdana Menteri, Najib Razak, yang merupakan presiden UMNO, dilihat tidak berupaya dan tidak berlaku adil kepada orang Islam dan bukan Islam. Minggu lalu, apabila isu ini ditimbulkan oleh bekas perdana menteri, Mahathir Mohamad, sokongan orang Islam terhadap PAS dan juga Nik Aziz juga telah meningkat.

Walaupun ramai orang Melayu yang menentang hukum hudud kerana percaya bahawa ianya hukum yang sudah tidak relevan pada masa ini, mereka tetap memberi sokongan terhadap PAS kerana sanggup mempertahankan Islam. Mereka melihat Najib yang menolak hudud adalah sebagai caturan politik untuk menjadikan dirinya lebih popular tetapi tidak pernah cuba untuk mencari jalan penyelesaian terhadap isu yang sensitive dan kontroversi itu.

“Kita menegaskan bahawa kita tidak akan diheret kedalam kancah politik sempit yang cuba memecah-belahkan kita. Kita percaya akan kematangan dan kebijaksanaan rakyat untuk menilai situasi ini sendiri,” kata ketua pembangkang, Anwar Ibrahim.

Ketidakpuasan hati terhadap Najib meningkat dalam UMNO

Semasa BN dengan cepat cuba mengalih perhatian kepada perbalahan Pakatan terhadap isu ini, UMNO sendiri berada dalam keadaan kucar-kacir apabila MCA dan Gerakan menentang sekeras-kerasnya pelaksanaan hudud.

Cepat mengenepikan pelaksanaan hudud, kenyataan Najib bercanggah pula dengan pandangan timbalannya yang berpendapat UMNO menyokong hudud tetapi belum boleh melaksanakannya buat masa yang terdekat ini. Ralat politik PM ini telah mengundang kemarahan ahli tegar UMNO dan juga umat Islam yang taat.

Sambutan baik oleh bukan Islam, terutamanya kaum Cina tidak diendahkan kerana mereka melihat ini sebagai mainan untuk memancing undi bagi MCA dan Gerakan.

Ketidak ikhlasannya terbukti. Ini sememangnya akan meretakkan lagi hubungan penyokong Najib dan Muhyiddin. Di dalam UMNO, permintaan untuk Najib segera berundur semakin meningkat kerana isu hudud. “Dia tak sedar akan kemahuan orangnya sendiri,” Ahli parlimen Bukit Gantang, Nizar Jamaluddin memberitahu Malaysia Chronicle.

Sokongan tak terhingga di Facebook

Dalam pada itu, kejujuran sentiasa dihargai kerana laman Facebook NikAziz telah mendapat sambutan yang hangat sejak isu ini timbul. Sekarang, beliau sudah mempunyai kira-kira 561, 047 orang pengikut.

Untuk satu kenyataan berkaitan hudud, beliau telah mendapat 4,356 komen. Sekurang-kurangnya 9,146 telah ‘like’ dan 3,054 pula telah berkongsi kenyataan beliau itu di laman facebook mereka sendiri.

Kenyataan yang paling menarik perhatian adalah seperti berikut:

Oh Utusan Malaysia, akhbar yang mendakwa sebagai jaguh mempertahankan hak orang Melayu dan Islam. Sedarkah anda apa yang sedang anda lakukan. Dimanakah had dalam mempraktikkan politik apabila al-Quran sentiasa diperlekehkan?

Wahai orang Islam…ya Tuhan yang Maha Berkuasa…wahai sahabat Mufti…wahai NGO Melayu/ Islam…wahai sahabat cendekiawan dan ilmuwan muda UMNO…bukankah sudah nyata bahawa ini adalah penghinaan terhadap hukum Islam?

Nik Aziz telah menulis sebagai respon kepada karikatur yang diterbitkan oleh akhbar Utusan milik UMNO.

Dalam kenyataannya selepas itu, Nik Aziz menerangkan bahawa beliau jarang membaca Utusan.

“Pada pendapat saya, surat khabar ini umpama pembesar suara bagi UMNO. Pagi tadi, saya ditunjukkan lakaran kartun yang diterbitkan semalam, menghina hukum hudud. Saya tak nak komen banyak-banyak, apa yang saya cakap sudah cukup, dan boleh difahami oleh sidang editor Utusan Malaysia,” kata Nik Aziz.

Tiada ulasan: