Jumaat, 19 Ogos 2011

Siapa yang benar: Klip video JAIS-DUMC menular di laman blog pro-Umno

Melissa Lee, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Sebuah klip video kontroversi yang diedit dengan banyak menunjukkan serbuan JAIS pada satu acara makan malam AIDS di bangunan Damansara Utama Methodist Church sedang membuat pusingan di kalangan warga Muslim di negara ini, dan boleh dijangka akan sangat dikutuk oleh orang-orang Kristian.

Klip 6 minit yang berpunca daripada blog pro-UMNO menunjukkan satu siri adegan yang dikaitkan bersama dan disertakan dengan ulasan yang ditulis oleh blogger. Tujuan klip adalah untuk menggambarkan pegawai-pegawai JAIS sebagai wajar dalam mendakwa berlaku pengubahan agama bagi 12 tetamu Islam oleh para hadirin Kristian yang lain. Sesungguhnya klip berakhir dengan kata-kata oleh salah satu hadirin bersalah untuk mengubah agama apabila dia mengakui dia menjemput "saudara baru" kepada acara itu. Dakwaan ganjil kerana "saudara" ertinya kawan dan ramai rakyat Malaysia suka dipanggil Saudara dan bukannya Encik, Cik, Encik, Cik atau Puan.

Klip itu juga dipendekkan dan penjelasan yang diberikan adalah bahawa blogger tidak mahu untuk "mempolitikkan" perkara itu. Tetapi sejauh mana keikhlasan blogger dan sejauh mana dia benar-benar memanipulasi pita masih belum dapat dilihat. Dengan perkembangan terbaru, ia adalah jelas rakyat Malaysia hanya akan tahu perkara sebenar apabila rakaman penuh ditambah dengan laporan JAIS yang diperintahkan oleh Menterif Besar Selangor Khalid Ibrahim akhirnya didedahkan.

Pada masa ini, JAIS kelihatan masih melengah-lengahkannya, manakala Khalid cuba untuk memberi tekanan untukmendedahkan maklumat selepas Aidil Fitri yang akan berlangsung pada akhir bulan ini.

Apa yang ditunjukkan pita dan "saudara baru"

Pita bermula dengan rakaman menunjukkan pegawai JAIS yang berjalan di sepanjang koridor ke arah Dewan 3, di mana tanda yang dinyatakan Majlis Makan Malam Kesyukuran dan tarikh 3 Ogos. Ia kemudian diedit kepada babak di mana seorang lelaki Muslim berkaca mata sedang bercakap, nampaknya berkongsi mengenai zaman kanak-kanaknya dan kehidupan keluarganya dengan penonton.

"... belajar terjemahan dan apa Al-Quran benar-benar katakan dalam BM adalah sesuatu yang kita tidak faham, jadi saya baca secara membuta tuli tanpa benar-benar mengetahui apa maknanya.Saya dibesarkan oleh ayah saya dan kami adik-beradik saya dan seluruh keluarga - telah dibesarkan untuk menjadi Muslim yang sangat berdisiplin. Jadi, kita lakukan semua perkara, solat 5 kali, solat tambahan, doa tambahan, semua tambahan. Itulah tentang keluarga saya ..."..

Babak itu berakhir secara tiba-tiba dan slaid seterusnya yang ditunjukkan adalah bertajuk "Inilah dalang nya" . Babak seterus nya menunjukkan seorang wanita yang tinggi yang memakai tanda nama 'Sophia " kamera itu menunjukkan pegawai JAIS menyoal Sophia dan wanita lain yang berkelompok di sekelilingnya, yang kelihatan seperti penyelaras acara itu.

Pegawai JAIS boleh didengar bertanya mereka mahu "menyiasat acara" dan bertanya jika terdapat "mana-mana Muslim?". Sophia kedengaran menjawab "ia satu acara kesyukuran" dan "errr ... ia satu acara yang terbuka". Babak itu dihentikan dan jawapan penuh tidak didengari. Perlu di nyatakan bahawa dia tidak menafikan terdapat warga Muslim yang hadir walaupun ia tidak boleh disahkan bahawa dia tidak mengatakannya kerana pita itu tiba-tiba berakhir. Tetapi erti jawapannya "satu acara yang terbuka" adalah jelas.

Babak seterusnya menunjukkan seorang lagi pegawai JAIS yang melambai beberapa kertas yang nampaknya yang mengandungi lirik lagu dengan perkataan "Allah". Pegawai JAIS boleh didengar bertanya jika mereka tahu apa perkataan yang bermakna dan Sophia dapat untuk memberitahu mereka. Pegawai JAIS kemudian berkata ia "sangat sensitif" dan seorang wanita yang berdiri di sebelah Sophia kedengaran berkata "tetapi kerajaan tidak mengharamkan perkataan ini ...".

Babak terakhir yang telah ditunjukkan adalah seorang wanita memakai pakaian hitam yang membawa tas tangan. Ia adalah jelas beliau cuba untuk membantu Sophia yang sedang dipanggang oleh pegawai-pegawai JAIS di koridor. Apabila dia sendiri telah diminta oleh pegawai JAIS, wanita berpakaian hitam berkata dia tidak tahu jika terdapat Muslim di dalam dewan fungsi, tetapi Sophia boleh dilihat cuba campur tangan dan menjelaskan bahawa wanita berpakainan hitam itu adalah tetamu semata-mata

Slaid akhir membawa tuduhan berat bahawa ia adalah jelas pengubahan agama. Malaysia Chronicle telah cuba menghubungi DUMC dan Harapan Kommuniti untuk ceritanya, tetapi tidak berjaya setakat ini.

Imbasan klip lain yang berkaitan UMNO

Seluruh klip telah mengingatkan mengenai klip video Kristiandi mana babak pastor Kristian yang berjabat tangan berkumpul bersama diambil yang membawa makna bahawa mereka berdoa dan merancang untuk agama Kristian untuk menggantikan Islam sebagai agama rasmi.

Ia juga mengingatkan klip video seks Datuk T di mana tembakan yang menunjukkan seorang lelaki yang sangat berkulit putih dan berisi yang mempunyai hubungan seks dengan pelacur didakwa menjadi Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Tetapi hanya klip yang menunjukkan sudut yang menyerupai Anwar telah ditunjukkan, tetapi tidak adegan lain di mana fizikal penuh lelaki itu dapat membuktikan bahawa ia bukan Anwar.

Dalam erti kata lain, klip JAIS-DUMC penuh insinuasi. Ia juga menakutkan untuk sedar bahawa sesiapa yang ada di belakang klip memiliki racun yang besar terhadap orang-orang Kristian dan agama Kristian secara umum. Pengkritik UMNO berkata klip video itu adalah gaya biasa blogger. Pita membawa perkataan "screwkuat69.blogspot.com" dan ia tidak boleh luput dari perhatian bahawa adegan dengan kamera zoom ke arah payudara wanita sengaja dipilih dan dipanjangkan.

Memberi UMNO permulaan dalam permainan psikologi-perang

Klip video JAIS-DUMC nampaknya bertujuan untuk memberi UMNO satu permulaan dalam permainan psi-perang terhadap Pakatan Rakyat. Ia bertujuan untuk meyakinkan orang Melayu dan orang Islam bahawa JAIS adalah wajar dalam membuat serbuan.

Tetapi hakikatnya, pengubahan agama dan sejauh mana ianya hadir, jika ada, tidak dapat ditentukan di dalam klip. Malah, ucapan lelaki Melayu tidak dalam apa jua cara menunjukkan beliau sedang memeluk agama Kristian atau sudah memeluk. Ia akan menarik jika ucapan penuh beliau ditayangkan.

Apa yang jelas ialah campur tangan UMNO dalam perkara itu. Sebagai Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali telah menunjukkan, serbuan yang telah dijalankan tanpa waran telah dijalankan tanpa pengetahuan ahli majlis eksekutif negeri dan pengarah JAIS, yang sangat luar biasa jika dilihat kesensitifan latihan itu. Cara nama Sultan telah digunakan untuk menghalang MB Khalid dari menuntut pembebasan rakaman video penuh adalah satu lagi tanda penting.

"Saya mesti mendedahkan maklumat itu kerana terdapat banyak spekulasi mengenai serbuan itu. Biasanya, Selangor Menteri Besar, Exco negeri dan Pengarah JAIS akan bertanggungjawab untuk tindakan jabatan tetapi ketiga-tiganya hanya dimaklumkan selepas serbuan itu dijalankan. Tujuannya adalah untuk menjejaskan kestabilan kerajaan Selangor dan perpecahan di kalangan parti-parti komponen Pakatan Rakyat, "Mustafa berkata.

Ahli jawatankuasa JAIS sepatutnya melaporkan kepada pentadbiran negeri tetapi ramai yang menjadi pengikut UMNO seperti setiausaha negeri Khusrin Munawi, yang merupakan bekas pengarah JAIS. Ia adalah mudah untuk membangkitkan kekacauan tanpa disedari oleh pegawai lebih tinggi dalam kerajaan negeri yang diberikan kawalan UMNO mempunyai lebih pelbagai negeri dan jentera persekutuan.


Tiada ulasan: