Ahad, 26 Jun 2011

Senator Thailand turut sokong Bersih 2.0

Hazayani Zakaria


KUBANG PASU: Senator Dewan Negara Thailand Wilayah Pattani, Dr Worawit Baru menyokong penuh perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Beliau berkata, perhimpunan itu sangat penting bagi rakyat untuk menyatakan tuntutan terhadap pilihan raya yang bersih dan adil.

"Perhimpunan itu merupakan kempen untuk pilihan raya yang bersih, adil yang terlepas daripada sebarang tuduhan," kata beliau ketika ditemui di majlis perasmian Pusat Khidmat Dun Bukit Kayu Hitam dan Pejabat PKR Kubang Pasu, petang semalam.

Namun, katanya yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Buruh dan Kebajikan Sosial Pattani, setiap perkara yang dianggap tidak menyokong kerajaan akan mendapat tentangan.

"Tapi memanglah di mana-mana negara pun, apa yang pembangkang buat tak disukai kerajaan," katanya.

Namun ujarnya, selain rakyat Malaysia yang dimomokkan kononnya akan berlaku hura hara jika himpunan Bersih 2.0 diteruskan, tempiasnya turut sampai ke Thailand.

"Dua hari lepas saya diberitahu ada pihak dari kerajaan (Thailand) yang berpesan, kalau ada orang Thai nak ke Malaysia elakkan dulu kerana ada perhimpunan besar," katanya.

Sementara itu, beliau berkata Pakatan Rakyat memainkan peranan penting untuk mengubah nasib rakyat negara ini.

"Cara pilihan raya di Malaysia dapat menentukan nasib rakyat. Kalau nak baiki nasib masyarakat mesti melalui politik. Kalau nak lawan dalam politik untuk berdepan Barisan Nasional harus ada parti seperti Pakatan Rakyat," katanya.

Justeru ujarnya Pakatan Rakyat mesti bekerja keras untuk mengambil alih kerajaan BN.

"Strategi kena tetapkan, kajian kena dijalankan dan ini kerja berat untuk nak lawan parti yang lama. Susah nak tukar pegangan orang Malaysia yang sudah terbiasa dengan BN," katanya.

Tiada ulasan: