Isnin, 27 Jun 2011

Umno Perkudakan Polis Perangi Kempen Himpunan Bersih 2.0

Ditulis oleh Radzi Razak



KUBANG PASU : Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan keras polis menahan rakyat yang memakai baju kuning termasuk t-shirt Bersih 2.0 sebagai kezaliman Umno yang memperkakaskan pihak berkuasa itu.

Menurut Anwar, Umno Barisan Nasional (BN) sepatutnya tidak takut mahupun memerangi himpunan Bersih 9 Julai ini kerana ia merupakan himpunan aman menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya.

“Kita tidak minta perubahan yang memihak kepada Pakatan Rakyat. Kita minta perubahan yang tunduk kepada peraturan dan ketelusan,” katanya mengulas tindakan polis yang giat menangkap orang ramai yang memakai t-shirt Bersih 2.0 semalam.

Jumaat lalu, Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan Khairul Anwar Ahmad Zainuddin ditahan kerana memakai baju 'Bersih 2.0' dan 'roadshow' himpunan yang sepatutnya berjalan di Uptown Shah Alam dihentikan.

Semalam hampir 70 aktivis termasuk ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar ditahan berikutan kempen ini.

28 ditahan di Ibu Pejabat Polis Ledang, 38 di Ibu Pejabat Polis Kepala Batas dan lima orang dilaporkan ditahan di Kapar.

Malah 'roadshow' Bersih 2.0 di Dewan Assam Jawa, Kuala Selangor semalam turut diganggu Polis.

Anwar yang ditemui selepas merasmikan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kayu Hitam dan Pejabat Keadilan Cabang Kubang Pasu petang semalam menyifatkan tindakan polis merampas t-shirt Bersih 2.0 itu sebagai bukti keganasan dan kezaliman berterusan pimpinan Umno BN.

“Di Malaysia ini, betapa ganas dan zalimnya pimpinan Umno. Sampai kita pakai baju kuning, jual baju Bersih pun dianggap kesalahan,” katanya

Tiada ulasan: