Rabu, 1 Jun 2011

Senator MCA: MTV saluran media maksiat?

Salhan K Ahmad & Norain Saleh


Bantahan PAS terhadap penganjuran konsert rock MTV World Stage Live di Shah Alam menerima kecaman dari MCA yang menyifatkan tindakan berkenaan sebagai cubaan untuk memaksa nilai agama mereka ke atas penganut lain.

NONETimbalan menteri belia dan sukan, Senator Gan Ping Siew berkata, PAS juga sepatutnya tidak mengeluarkan kritikan ke atas penganjuran konsert berkenaan tanpa mengetahui perkara sebenar.

"(PAS) menggunakan prejudis mereka seperti biasa ke atas perkara yang mereka sendiri tidak faham," katanya yang merujuk kepada bantahan yang disuarakan ahli parlimen PAS, Khalid Samad sebelum ini.

Khalid sebelum ini juga turut membangkit semula pesanan yang ditinggalkan oleh almarhum Sultan Selangor yang tidak mahu Shah Alam menjadi bandar maksiat.

Mengulas kenyataan itu, Gan berkata pandangan yang diutarakan berhubung isu berkenaan perlulah rasional dan tidak bersandarkan andaian semata-mata.

Tutup semua televisyen

"Jika kita membuat andaian bahawa menganjurkan satu acara antarabangaa di Shah Alam... Anda pasti mempunyai niat tertentu untuk fikir bahawa ia adalah satu kegiatan maksiat. Oh, tolonglah.

"Adakah anda maksudkan MTV merupakan stesen media maksiat? Jadi adakah kita perlu tutup semua televisyen kita?

"Ia satu kerugian kecil untuk menganjurkan kegiatan maksiat di mana sahaja di dunia, berbanding (jika) I-City atau Malaysia (membayar) harga lebih mahal," katanya.

NONEKatanya lagi, timbalan menteri belia dan sukan itu juga berkata, program itu turut dipromosikan menjadi sebahagian daripada aturcara kementerian.

Sekiranya program seperti itu dipertikaikan, bagaimana pula dengan acara kebudayaan, soalnya.

Jika ada aktiviti maksiat, atau jenayah di sini, bukan saja kerajaan negeri, kerajaan persekutuan juga tidak akan menyokongnya, kata Gan lagi.

"Kadang-kadang ada orang yang hendak menunjuk-nunjuk (playing to the gallery) dan kepada orang kawasan mereka.

"Macamlah (program) ini tergolong dalam perkara negatif," katanya dalam satu sidang media di I-City, Shah Alam hari ini.

Perkara negatif

Katanya, penganjur program kontroversi itu telah memastikan bahawa tiada perkara negatif seperti alkohol dan rokok dipromosikan dalam konsert berkenaan.

azlanSementara itu, ketua pegawai eksekutif I-Berhad, Datuk Eu Hong Chew berkata, beliau tidak mengetahui mengenai pesanan yang didakwa telah ditinggalkan oleh almarhum Sultan Selangor.

"Tapi tindakan kerajaan negeri melulurkan status taman antarabangsa kepada I-City menunjukkan mereka telah mengambil kira perkara itu," katanya lagi dalam sidang media sama.

Konsert menampilkan kumpulan rock 30 Seconds From Mars itu akan turut disiarkan melalui saluran MTV Asia Tenggara pada tengah malah 8 Ogos.

Tiada ulasan: