Sabtu, 4 Jun 2011

Pengusaha lori naikkan upah sewa




PENGUSAHA lori bercadang menaikkan kadar upah sewa pengangkutan selepas kerajaan memansuhkan diesel super subsidi baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Pengusaha lori komersial dijangka menaikkan kadar upah sewa pengangkutan sebanyak 18 peratus ekoran pemansuhan diesel super subsidi oleh kerajaan.

Menurut Naib Presiden Persatuan Pengusaha Lori Tangki Bumiputra Malaysia Berhad, Samiron Safar, kenaikan itu wajar memandangkan kadar upah RM13.50 satu tan bagi setiap perjalanan ketika ini tidak pernah dinaikkan sejak 20 tahun lalu.

"Kalau tidak naik memang kami akan gulung tikar sebab selama ini kadar yang dikenakan paling minimum dan pengusaha terpaksa tanggung kos diesel sebanyak RM200 sehari tidak termasuk kos tayar dan upah pemandu.

"Justeru, kami akan berbincang dengan pelanggan untuk menaikkan kadar upah yang baru tidak kurang RM3 satu tan," katanya ketika dihubungi semalam.

Kosmo! semalam melaporkan kerajaan telah memansuhkan diesel super subsidi yang dinikmati pemilik lori komersial kerana hanya kenderaan individu dan berkepentingan awam layak mendapat kemudahan itu.

Tiada ulasan: