Sabtu, 4 Jun 2011

Hadi: PAS tiada kuasa siasat dakwaan Kickdefella

Salhan K Ahmad


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, parti itu tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat dakwaan bahawa penulis blog Kickdefella telah dibayar sejumlah wang oleh exco kerajaan negeri Kelantan untuk bertanding dalam pemilihan parti.

NONEBagaimanapun, parti itu mengalu-alukan siasatan daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ke atas kes berkenaan demi membersihkan parti itu daripada pemimpin yang terlibat rasuah, katanya lagi.

Malah, parti itu juga tidak teragak-agak untuk memecat pemimpin berkenaan sekiranya benar-benar didapati terlibat dalam rasuah, katanya lagi.

"Kita tidak ada kuasa, yang ada kuasa ialah SPRM. Mengikut amalan pentadbiran, orang yang hendak bertindak mesti mendapat green light daripada menteri besar dan juga menteri.

"Sebab itu menteri besar Pakatan Rakyat terbuka untuk SPRM menyiasat semua yang dituduh, yang difitnah, dibuat dengan rasuah kerana kita betul-betul hendak bersih kerajaan kita.

"Walaupun exco walaupun menteri besar sekalipun kalau tidak betul, kita pecat. Dalam sejarah PAS (ada) kita pecat. Kita tidak mahu pelihara orang yang ada penyakit ini," katanya dalam satu sidang media di muktamar parti itu di Gombak hari ini.

syed azidi syed abdul aziz kickdefella police pc 171008 02Penulis blog Kickdefella atau nama sebenarnya Syed Azidi Syed Abdul Aziz semalam mengaku pernah menerima RM350,000 daripada Datuk Husam Musa sebagai pampasan setelah ditamatkan kontraknya dengan Permodalan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dua tahun lalu.

Syed Azidi mendakwa wang tersebut ialah sebagai pampasan selepas kontraknya sebagai pegawai perhubungan awam di PMBK ditamatkan pada 10 November 2009.

Dengan berseloka, Abdul Hadi juga berkata dakwaan itu hanya ditimbulkan tetapi kebenarannya masih belum diketahui.

"(Sekarang) zaman langit terbuka. Langit terbuka ini kita dengar guruh kilat, ada guruh yang tak ada hujan. Ada guruh yang ada hujan. Jadi kita tunggulah," kata Abdul Hadi lagi dengan tersenyum.

Sementara itu, setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali pula berkata, parti itu hanya memberi reaksi kepada isu berkenaan kerana ditanya dalam sidang media berkenaan.

NONE"Maksudnya yang menimbulkannya bukan kita, yang bertanya itu timbul. Kita respon sajalah. Kita tidak timbul sebab tak ada (kes).

"Saya yang buat kenyataan dulu apabila ia berbangkit, dan tak ada. Tak wujud perkara itu," katanya lagi dalam sidang media sama.

Tiada ulasan: