Ahad, 24 April 2011

Cabaran 1Malaysia baru bermula

Akhbar Melayu itu mahukan 1Malaysia digantikan dengan 1Melayu dan 1Bumi dengan alasan untuk menjaga kepentingan bangsa Melayu.

ANALYSIS



PETALING JAYA: Jika diimbas kembali, Tun Abdullah Ahmad Badawi disanjung pada peringkat awal mengambilalih jawatan perdana menteri dari Tun Dr Mahathir Mohamad pada 2003. Beliau memimpin dengan cara tersendiri mahu membawa Malaysia ke satu era yang baru meninggalkan kepimpinan kontroversi Dr Mahathir.

Bagaimanapun, selepas dua tahun lepas menjadi perdana menteri, beberapa polisi Abdullah dipertikai dan ditentang termasuk oler Dr Mahathir sendiri. Antaranya isu pembinaan jambatan bengkok menggantikan tambak Johor di Selat Teberau.

Akhirnya beliau meninggalkan kerusi nombor satu negara itu pada April 2009 untuk diambil alih oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Abdullah mengemudi kejayaan besar BN dalam pilihan raya umum 2004 tetapi banyak keputusan dan tindakannya selepas itu menjadikan prestasi pentadbirannya merudum secara mendadak hingga tidak mampu dipulihkan.

Antaranya, dakwaan kronisme dan pembabitan menantunya, Khairy Jamaluddin dalam pentadbirannya sehingga ada yang menuduh ketua pemuda Umno itu mempengaruhi beberapa keputusan penting Abdullah.

Kekalahan teruk parti pemerintah dalam pilihan raya 2008 mePerkasa, NGO Melayu yang mendakwa membela dan mempertahankan orang Melayu dengan pantas menyokong saranan akhbar tersebut.

Walaupun idea itu ditolak perdana menteri sendiri, Perkasa akan meneruskan agenda tersebut dengan perhimpunan di Kedah, pada 30 April menjadi kesinambungan perjuangannya.

Rakan utama Umno dalam BN iaitu MCA sama sekali menolak Utusan Malaysia dan Perkasa. Menteri kanan, Datuk Seri Nazri Aziz juga meminta ahli Umno menjauhi Perkasa tetapi NGO Melayu itu tetap mempertankan agenda Melayu.

Isu email 1Malaysia pula telah mendedahkan bahawa Najib juga tidak terlepas dari pandangan ramai beliau juga terbabit dengan kroni. Perdana menteri mengumumkan projek negara itu di Putrajaya baru-baru ini.

Tetapi ia lantas mencipta kontroversi dan bantahan. Walaupun, beliau menegaskan ia projek swasta pelbagai pihak terus mempertikaikannya. Mereka mendakwa adik perdana menteri, usahawan kewangan Datuk Nazir terbabit sama.

Ketika artikel ini ditulis, dua kontroversi itu belum tamat. Mahu atau tidak, Najib harus bertindak segera segala rintangan politik jika mahu melihat 1Malaysia yang diperkenalkannya pada 2009 berjaya.

Tidak wajar wawasan untuk kemakmuran bersama rakyat pelbagai kaum Malaysia ini terbakar begitu sahaja.

Kini selepas dua tahun, rakyat mula mengukur dan membuat penilaian sejauh mana kesungguhan Najib untuk memastikan program berjaya.

Permainan baru bermula. Dan bola di kaki Najib.

Tiada ulasan: