Ahad, 16 Januari 2011

Wartawan jangka Utusan akan pecat presiden NUJ

MALAYSIA KINI

Siasatan tertutup terhadap presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari esok "kerana mencemarkan imej syarikat" dilihat hanya sebagai satu formaliti oleh Utusan Malaysia sebelum memecatnya.

utusan bangkitlahh melayu front page 150409Para wartawan kanan serta yang lain yang biasa dengan situasi di
media harian aliran perdana milik Umno itu berkata, syarikat berkenaan, Utusan Melayu (M) Bhd, tidak akan membiarkan kritikan, terutama dari kalangan kakitangannya sendiri.

"Dia bercakap sebagai presiden NUJ... dan di bidang kebebasan akhbar dan etika, dia mempunyai kata-kata yang 'keras' kata-kata terhadap media arus perdana, termasuk Utusan. Ini tidak bermakna dia hanya mensasarkan media tempat dia bekerja," kata seorang wartawan kanan Utusan yang tidak mahu disebutkan namanya.

Bagaimanapun, katanya, pihak pengurusan Utusan Melayu menjadi jengkel dan tidak senang dengan banyak serangan terhadap akhbar itu yang tersiar dalam media arus perdana dan di media di talian, serta di blog.

nuj utusan melayu picket 160904 penyamun"Ini berlaku dalam beberapa bulan terakhir ini, di mana ramai yang
prihatin tentang kebebasan dan tanggungjawab media, menuduh kami memperbesar-besarkan isu-isu sensitif dan berbaur perkauman".

Hata, sejurus selepas dipilih sebagai presiden NUJ September lalu, meminta media arus perdana, terutama Utusan Malaysia, New Straits Times, Berita Harian dan The Star supaya kembali kepada fungsi sebenar mereka sebagai penyebar maklumat yang objektif kepda rakyat dan bukan menjadi alat propaganda kerajaan, atau parti politik atau individu, untuk keuntungan peribadi mereka."

Tiada ulasan: