Ahad, 30 Januari 2011

BILIK DARJAH YANG SEMAKIN SEMPIT

Oleh: CHANG SHAK HUNG

PENDIDIKAN di negara kita sering membawa perubahan. Sejak kebelakangan ini dan sebahagian besarnya melibatkan perubahan ketara dari segi sistem pendidikan nasional. Ramai yang merungut dan kecewa dengan perubahan drastik yang sedikit sebanyak membawa kesan untuk jangka masa panjang kepada negara.

Sekolah merupakan satu tempat untuk setiap insan membina diri mereka dengan pengisian dari pelbagai sumber ilmu agar dapat memudahkan individu menghadapi arus kehidupan di masa akan datang. Inilah harapan yang menjadi impian setiap ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Bilik darjah merupakan tempat paling sesuai untuk penyampaian pengajaran dan pembelajaran teus daripada tenaga pengajar secara terus. Namun yang demikian, sejauh manakah keselesaan tersedia ada dan suasana itu dapat merangsang tumpuan dan penerimaan pelajar terhadap pengajaran guru?

Isu kesesakan pelajar dan pelajar yang terlalu ramai di dalam sesebuah bilik darjah telahpun mencapai ke tahap yang serius dan membimbangkan kepada para ibu bapa serta guru itu sendiri.

Melalui aduan daripada pihak ibu bapa yang mengajukan persoalan tersebut, Chang Shak Hung telah mengambil inisiatif untuk memahami masalah ini secara lebih mendalam.

Sebuah sekolah menengah yang terletak di Jalan Utara memang hampir setengah daripada bilik darjah menempatkan 45 hingga 50 orang pelajar, itupun untuk dua sesi pembelajaran.

Cuba bayangkan bagaimana seorang guru dapat memberikan tumpuan mengajar dalam masa 30 minit dan pada masa yang sama hendak menjawab soalan yang tidak faham oleh para pelajar?

Guru tidak mempunyai masa yang panjang untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran mengikut masa yang ditetapkan menerusi ‘Lesson Plan’. Tambahan pula, kekesalan ibu bapa memang ada asasnya apabila pelajar yang ramai akan menyebabkan para pelajar membentuk kumpulan kecil dan asyik bercakap semasa guru mengajar sehingga menyebabkan gangguan tumpuan pelajar yang khusyuk menerima pengajaran daripada guru.

Bukan itu sahaja, pelajar yang lemah akan berasa malu untuk bertanya memandangkan ramai rakan sekelas dan ini akan menyebabkan pelajar yang lemah tidak memahami apa yang guru sedang mengajar.

Guru terpaksa untuk mengawal tingkah laku pelajar yang pelbagai latar belakang dari segi keluarga dan keadaan kesediaan untuk belajar. Ada pelajar yang datang dari latar belakang keluarga yang susah dari segi ekonomi, kurang berminat terhadap pelajaran, pelajar hiperaktif dan sebagainya.

Ini mengakibatkan guru tidak dapat untuk menumpukan sepenuhnya terhadap kawalan kelas. Perlu diingat bahawa seorang guru akan mengajar 3-4 subjek dan ia melibatkan untuk beberapa tingkatan.

Contohnya, seorang guru matematik perlu mengajar Tingkatan 1, 2 dan 3 yang mempunyai bab matapelajaran yang berbeza dan ini akan membebankan para guru itu sendiri.

Oleh yang demikian, negeri Sabah sepatutnya mempunyai seorang Menteri Pelajarannya sendiri daripada bergantung daripada persekutuan yang tidak dapat menumpukan sepenuhnya perhatian ke atas negeri Sabah.

Pada masa sekarang, ia terbukti tidak berkesan lagi terutamanya memantau pegawai atasan daripada pejabat pendidikan di sesebuah daerah di Sabah. Untuk yang demikian, perlunya sekolah berfungsi sepenuhnya untuk membantu para pelajar menggunakan fungsi keintelektualan dalam bilik darjah agar dapat menarik minat pelajar dalam proses pembelajaran.

Apa yang penting tujuan dan hasrat kerajaan untuk mewujudkan masyarakat yang berilmu harus dimulakan melalui sesi pembelajaran di bilik darjah yang lebih efisien.

15 ulasan:

mantra berkata...

bilangan pelajar kini semakin bertambah, namun kemudahan yang disediakan tetap sama. ini boleh mengganggu sistem pembelajaran.

madd berkata...

bilik darjah yang sempit boleh mengganggu keselesan pelajar untuk memberikan fokus.

madd berkata...

harap pekara ini dapat diberikan perhatian. semoga kualiti pendidikan akan dapat ditingkatkan.

Mohd Ishak berkata...

Berdasarkan Perjanjian 20 Perkara, Sabah sepatutnya ada sistem pendidikan sendiri, oleh itu, tidak salah kalau melantik seorang menteri pendidikan untuk Sabah.

Mohd Ishak berkata...

Buat masa ini, bukan saja ruang sekolah tidak mencukupi, tapi guru juga tidak cukup untuk memenuhi keperluan dalam negara kita.

Bujang Senang berkata...

Pertumbuhan penduduk yang semakin meningkat menyebabkan kelas semakin tidak mencukupi. Apa pun kerajaan perlu mencari jalan penyelesaian tentang masalah ini.

nurfatihah berkata...

Semakin lama semakin ramai pelajar yang lahir, mungkin kerajaan harus giatkan lebih banyak sekolah ditubuhkan.

Paquin berkata...

Kalau kejadian mcm ni berterusan pasti mengganggu keselesaan pembelajaran. huhu

Antanum berkata...

Jadi kita kena membina lebih banyak ruang untuk pelajar2. Untuk keselesaan mereka agar dapat belajar dengan selesa dan dapat menerima pembelajaran dengan baik.l

Antanum berkata...

Kerajaan perlu memandang hal ini dengan serius.

Paquin berkata...

semoga hal ni mendapat perhatian sewajarnya demi kebaikan bersama.

Awanama berkata...

tidakkah pemimpin2 Sabah rasa bersalah kerana membiarkan masalah kedaifan ini berlaku di negeri mereka sendiri. pendidikan amat penting dan amat memerlukan perhatian. walau dimana pelusuk sekalipun kedudukan sekolah itu, tidak patut ada perbezaan antara sekolah di sabah dan semenanjung.

mike berkata...

'...negeri Sabah sepatutnya mempunyai seorang Menteri Pelajarannya sendiri daripada bergantung daripada persekutuan yang tidak dapat menumpukan sepenuhnya perhatian ke atas negeri Sabah.'

mungkin perlu dipertimbangkan cadangan ini..atau perlu ada penyelesaian yang lebih efektif.

mike berkata...

mungkin sistem pendidikan kita perlu diperbaiki lagi..bebanan guru harus diambil kira..fasiliti seperti kemudahan pembelajaran juga harus dilengkapkan khasnya di sekolah2 pedalaman..murid di pedalaman juga berhak menikmati kemudahan yang sama seperti sekolah di bandar..

mike berkata...

bilangan murid semakin bertambah..oleh itu, penambahbaikan kepada kemudahan seperti bilik darjah harus dilakukan bagi menampung jumlah mereka..