Isnin, 18 Januari 2016

Mahathir: K'jaan bermasalah jika belanja luar kemampuan

Alyaa Alhadjri


 


Dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membentangkan semakan semula Bajet 2016 di Parlimen minggu depan, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran bahawa kerajaan akan menghadapi masalah jika terus berbelanja di luar kemampuan.

"Jika kita kekurangan wang, hidup ikut kemampuan. Jika kita hidup di luar kemampuan, kita akan hadapi masalah," kata Dr Mahathir pada satu sidang akhbar di Pusat Kecemerlangan Proton di Subang Jaya hari ini.

Mahathir berkata demikian ketika diasak apa yang beliau lakukan jika dirinya masih menjadi perdana menteri hari ini, memandangkan keadaan ekonomi semasa yang mencabar.

Menjawab soalan apa yang beliau lakukan jika masih menjadi perdana menteri, Dr Mahathir berkata: "Saya telah jawab soalan ini. Jika saya perdana menteri sekarang, saya akan letak jawatan."

"Terdapat banyak perkara yang perlu dilakukan sekarang tetapi ia bergantung kepada banyak perkara," kata Dr Mahathir yang juga pengerusi Proton.

Terdahulu, beliau menyaksikan pelancaran pertama rangkaian terbaru enjin Proton melalui sidang video secara langsung dari pusat kemudahan ujian di England.

Tiada ulasan: