Khamis, 8 September 2016

Umno Selangor sambut baik Pribumi dipanggil PPBM

Oleh Nur Atiqah Abdul Samad
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Umno Selangor menyambut baik ketetapan yang dibuat Pendaftar Pertubuhan (RoS) terhadap Parti Pribumi Bersatu Malaysia, yang membenarkan parti itu menggunakan akronim PPBM dan bukan BERSATU.
 
Menurut Ketua Penerangan Umno Selangor, Datuk Abdul Shukur Idrus, jika sebelum ini penggunaan singkatan nama parti itu yang dikenali sebagai BERSATU menjadi isu, kerana ia lebih sinonim dengan Umno.
 
Malah ujarnya banyak lagi perkataan lain yang boleh digunakan oleh parti yang diasakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamed itu.?
 
"Ini adalah cogan kata yang digunakan Umno, jadi mengapa mereka harus meniru yang telah dilaksanakan kepada parti tersebut. Mereka boleh guna perkataan lain, kenapa perlu tiru apa yang ada pada parti telah gunakan sekian lama," katanya kepada Antarapos.
 
Kelulusan PPBM itu diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pagi tadi, yang turut menggesa parti itu mengemukakan peranan pengerusi dan presiden parti secara lebih terperinci kepada RoS secepat mungkin.
 
Badan pendaftar itu juga telah meluluskan logo baharu parti tersebut mengikut permohonan yang dibuat.
 
Mengulas mengenai parti serpihan Umno yang telah didaftarkan secara sah hari ini, Syukur berkata Umno tetap akan menjadi pilihan rakyat terutamanya orang Melayu.
 
"Apa juga parti yang nak ditubuhkan daripada parti serpihan Umno (tapi) parti itu tetap utuh setakat hari ini kita dapat melihat bahawa kita mendapat sokongan daripada rakyat dan kita merupakan parti yang ulung semenjak merdeka sehingga hari ini.
 
"Biarlah mereka nak buat apa pun dan apa jua parti yang mereka nak tubuhkan, saya yakin orang Melayu selepas 6 dekad kita tempuh sokongan kepada Umno tidak berubah," katanya lagi.?
 
Sementara itu, Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan, berkata ini membuktikan wujudnya elemen demokrasi yang tidak menghalang mana-mana pihak untuk menubuhkan parti.
 
"Kita menganggap isu itu sebagai kesuburan demokrasi dalam negara kita. Bagi kami (ahli Umno) kita anggap ia sebagai organisasi yang ingin masuk ke dalam gelanggang politik dan menawarkan diri sebagai sebuah parti untuk bertanding.?
 
"Itu sahaja dan menganggap parti itu sebagai kumpulan yang berminat untuk masuk dalam kancah politik," katanya.
 
PPBM didaftrakan oleh bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada awal Ogos lalu.
 
Parti itu rata-ratanya mengambil kaum Melayu dan Bimuputera sebagai ahli, namum parti itu turut membuka pintu untuk kaum bukan Melayu.
 
Bagaimanapun kaum bukan Melayu dikelaskan kepada ahli bersekutu yang tidak mempunyai hak untuk memegang jawatan mahupun mengundi.
 
 

Tiada ulasan: