Ahad, 18 September 2016

Projek tergendala Hospital Rembau sudah 39% siap

Oleh Bernama 
 
 
Pembinaan projek Hospital Rembau kini dikendalikan Pasukan Projek Khas (Bangunan) Ibu Pejabat JKR Kuala Lumpur. foto youtube
Pembinaan projek Hospital Rembau kini dikendalikan Pasukan Projek Khas (Bangunan) Ibu Pejabat JKR Kuala Lumpur. foto youtube
 
Projek pembinaan Hospital Rembau telah siap 39 peratus sehingga Ogos lepas, kata Ketua Pengarah Kerja Raya, Datuk Seri Ir Dr Roslan Md Taha.

Beliau berkata, kerja-kerja pembinaan sedang berjalan lancar berbanding sebelum ini setelah masalah reka bentuk selesai.

"Pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) sentiasa memantau rapi kemajuan kerja di tapak bina dan sentiasa membantu pihak kontraktor dalam menyiapkan projek ini di samping menjaga kualiti pembinaan.

"Mesyuarat koordinasi projek telah diadakan hampir setiap minggu bagi memastikan kemajuan projek berjalan lancar di samping mesyuarat teknikal dan mesyuarat tapak yang diadakan setiap bulan," katanya.

Menurut beliau, pihak kontraktor juga menunjukkan komitmen yang tinggi dalam menyiapkan projek ini sepertimana yang disasarkan.

Katanya, projek ini melibatkan dua fasa iaitu fasa pertama merupakan kerja-kerja tanah dan fasa kedua adalah kerja-kerja bangunan.

Roslan berkata, projek ini melibatkan dua fasa iaitu fasa pertama merupakan kerja-kerja tanah dan fasa kedua adalah kerja-kerja bangunan.

Katanya, fasa pertama (kerja-kerja tanah) telah dimulakan pada 8 Jun 2012 dan siap pada 21 Feb 2013, manakala bagi kerja fasa kedua (kerja membina bangunan) sekarang bermula pada 9 September 2013 dan dijadualkan siap pada 8 September 2016.

Pihak JKR telah mengambil tindakan menamatkan perkhidmatan perunding sivil dan struktur pada 12 Disember 2014 lepas di atas kegagalan perunding sehingga berlaku kelewatan tersebut.

"JKR terpaksa mereka bentuk semula struktur pembinaan terutamanya bagi blok yang dibina secara pasang siap (Industrialised Building System - IBS).

"Ekoran itu lanjutan masa diberikan mengikut syarat-syarat kontrak dan alhamdulillah, projek berjalan lancar sekarang iaitu tarikh jadual siap adalah pada 29 Disember 2017," katanya.

Projek pembangunan Hospital Rembau dengan kapasiti 76 buah katil ini dibina di tanah berkeluasan 19.4 hektar yang terletak di Chembong, Rembau dengan kos pembinaan berjumlah RM97 juta.

Pembinaan projek ini dikendalikan Pasukan Projek Khas (Bangunan) Ibu Pejabat JKR Kuala Lumpur. - MalaysiaGazette


Tiada ulasan: