Sabtu, 3 September 2016

Derma mungkin pembelaan terbaik dalam mahkamah

SYED ISKANDAR SYED JAAFAR AL MAHDZAR
 
 
Tindakan memberikan amaran awal beberapa hari sebelum memulakan operasi menahan dilihat sebagai sesuatu yang positif.Tindakan memberikan amaran awal beberapa hari sebelum memulakan operasi menahan dilihat sebagai sesuatu yang positif.


Sejak negara mempunyai penyapu baru, pelbagai tangkapan dan tahanan reman telah dilakukan terhadap pelbagai pihak yang mempunyai kedudukan tinggi.

Kepanikan dan kerisauan keluarga suspek suspek VIP berkenaan kerana terdapat amoun tunai yang kurang munasabah dalam akaun peribadi masing masing serta harta yang dikira terlampau mewah melampaui kemampuan asal mereka yang makan gaji sekalipun berkedudukan tinggi.

Jawapan yang amat mudah mungkin derma sama ada daripada Arab Saudi, Zimbabwe ataupun daripada individu terkenal seperti Warren Buffet, Bill Gates ataupun Syawal Biras kepada Muharram dan Safar dalam filem Ahmad Albab ataupun Ellie Palestin yang dulunya pernah nak derma lebih RM1billion pada sebuah NGO yang berkaitan pencegahan kanser di negara kita yang mana Ellie Palestine barangkali kini tenang berehat di Tanjung Rambutan.

Dipetik Laporan Gulf Times sepuluh tahun lalu.
 
“From Gulf Times of Tuesday, 10 January, 2006
 
KUALA LUMPUR: Malaysian officials were scratching their heads yesterday over a $275mn (RM1.07 billion) charity pledge from a Lebanese businessman whose credibility has been questioned in the media. 
 
The massive "donation" to the National Cancer Council from Malaysia-based businessman Elie Youssef Najem made front-page news over the weekend after a press conference held by delighted charity officials. 
 
But the headlines were replaced yesterday with a series of complaints from people who said he had cheated them out of their wages and out of large sums owed for everything from flowers to furniture. Reports said that charges for criminal breach of trust had been lodged with police against Najem, who claims to be worth $46bn. Malaysia's health minister Chua Soi Lek also cast doubt on the credibility of the businessman who reportedly lives in a modest apartment in Kuala Lumpur. 
 
"I find it hard for it to be true because it's a huge amount," Chua was quoted as saying in the New Straits Times. The newspaper said a number of former workers and contractors had complained about Najem. 
 
"I had my doubts when he claimed to be a lord in Canada and a prince in Lebanon," said Farizatul Akma, who quit work after one day after seeing the businessman's cheques bouncing.
 
"We know who this individual is and he has been investigated previously for cheating and alleged criminal breach of trust," city commercial crimes chief Assistant Commissioner Aris Ramli told the newspaper. Najem, 45, could not be reached for comment but has insisted he is a bone fide businessman.
 
"I come from a very important family in the Middle East and my donations to the National Cancer Council involve people high up in Malaysian society," he was quoted in the Star daily yesterday. - AFP

Seterusnya para suspek dalam kes terkini dalam negara kita perlu mendapatkan saksi yang dah berjumpa penderma dan tengok dengan mata sendiri wang dermaan si penderma tanpa mengira faktor penderma mungkin meninggal dunia selepas itu.

Memandangkan terdapat 'precedent', menerima derma tidak menyalahi undang undang sekalipun memegang jawatan dalam kerajaan mahupun institusi swasta maka, InshaaAllah ada rezeki mungkin satu sidang akhbar akan di adakan bagi membersihkan nama mereka yang berkenaan dan kes mereka akan diarah tutup.

Akta SPRM 2009 yang dengan jelas mendefinasikan suapan termasuk derma tidak lagi terpakai sekalipun sepatutnya Akta yang diberikan keutamaan daripada kenyataan rasmi yang bukan bersifat undang-undang
Untuk mengalih pandangan masyarakat terhadap isu siasatan pelbagai negara terhadap syarikat hutang negara ada pelbagai cara lain selain daripada meneruskan tindakan terhadap mereka mereka yang berjawatan tinggi.

Contohnya jika salah seorang daripada ahli keluarga terdekat pemimpin ataupun pasangan berlari di tengah pembahagi jalan di Bukit Bintang sambil menyanyikan lagu Aku Anak Kampung tanpa berpakaian mungkin boleh membuatkan rakyat lupa seminggu kes syarikat hutang negara dan mungkin rakyat boleh terus ketawa bertahun tahun lamanya.

Cara lain untuk mengalihkan pandangan rakyat daripada membincangkan isu syarikat hutang negara mungkin dengan si penyapu baru mengambil keputusan untuk 'menembak' dirinya sendiri justeru mungkin menambah sehari dua lagi untuk rakyat tidak membincangkan hal syarikat hutang negara.

Mungkinlah pengorbanan dan jasa sebegini melayakkan beliau mendapat pelbagai anugerah dan pujian kelak.

Tindakan memberikan amaran awal beberapa hari sebelum memulakan operasi menahan supaya mereka yang berkenaan menyerah diri supaya dapat di pertimbangkan kes mereka sebagaimana di lapor media secara meluas mungkin di lihat sebagai tindakan yang positif di mata rakyat amnya.

Namun sebenarnya tawaran berkenaan cuma terletak dibawah bidang kuasa jabatan lamanya iaitu Pejabat Peguam Negara dan kini beliau bukan lagi bekerja di sana justeru kuasa berkenaan ada pada ketua lamanya sahaja dan bukannya pada beliau melainkan beliau masih menganggap beliau masih bekerja di pejabat lamanya.

Sebenarnya, segala perbuatan kita bergantung kepada niat kita sepertimana sabda Nabi Muhammad saw,
“Sesungguhnya setiap amalan(perbuatan) bergantung kepada niat’’ (Hadith Sahih Bukhari/Muslim) dan keikhlasan cuma dapat di nilai oleh Allah swt sepertimana yang di bincangkan secara tidak langsung sepanjang 2 jam dalam filem Indonesia, “Kiamat sudah dekat’’ yang boleh di tonton di youtube.

Justeru, apa sebenarnya motif penahanan mereka mereka yang berkenaan. Apakah benar benar untuk membanteras rasuah? Jika benar benar ikhlas, bagaimana pula dengan kes kes berprofil tinggi yang berlambak lambak termasuk yang telah kembali menjadi menteri selepas terpaksa meninggalkan kabinet sedikit masa lalu kerana kes yang melibatkan siasatan SPRM(BPR)?

Jika benar benar ikhlas, bagaimana pula dengan kes kes berprofil tinggi yang berlambak lambak masih lagi gagal diambil tindakan oleh SPRM.Jika benar benar ikhlas, bagaimana pula dengan kes kes berprofil tinggi yang berlambak lambak masih lagi gagal diambil tindakan oleh SPRM.

Bagaimana pula dengan bapa dan ibu jerung yang masih bermaharajalela? Tidak teringinkah SPRM untuk kembali ke zaman kegemilangan Biro Siasatan Negara (BSN) di bawah pimpinan Allahyarham Tan Sri Harun Hashim umpamanya?

Logikkah SPRM boleh menahan ikan besar sebuah majlis bandaran namun kumpulan ikan bilis yang saban hari merayau mengacau peniaga kecil sekitar Kuala Lumpur seawal pagi di biar begitu sahaja? Jangan tanyakan bukti, lakukan operasi penyamaran jika benar mahu bertindak.

Tanyalah mamak penjual surat khabar dan rokok yang cuma mempunyai gerai kecil, tanyalah kenapa mereka perlu memasang CCTV diluar lot gerai tepi jalan mereka, tanyalah sebab sebenar, ini satu contoh sahaja.

Sesuai dengan sambutan kemerdekaan negara, kita patut lebih matang untuk mengakui hakikat begitu banyak negara dunia sedang menyiasat syarikat hutang negara kita berkaitan dengan penggubahan wang haram menerusi sistem perbankan negara mereka di mana undang undang negara merekalah yang terpakai kerana kesalahan di lakukan di negara mereka.

Apakah kita hendak menjadi seperti burung unta yang menyorokkan kepala dalam pasir seolah olah takda sesiapa nampak namun badan besarnya jelas dilihat semua dengan jelas.

Jika dahulu kita sibuk mengkritik Robert Mugabe dari Zimbabwe, Hosni dan Suzanne Mubarak dari Mesir, General Sisi Mesir Imelda dan Ferdinand Marcos dari Filipina, kini stesen tv seluruh dunia sama ada US, Australia, UK, UAE, Perancis juga termasuk negara negara jiran seperti Indonesia, Singapura, Thailand , Switzerland asyik melaporkan berita penggubahan wang haram tertinggi dunia daripada wang yang berasal daripada pemilikan syarikat hutang negara kita.

Agensi agensi penguatkuasaan undang undang seharusnya di izinkan menyiasat , menahan reman dan mendakwa dengan sebebasnya. Kedaulatan undang undang patut benar benar di junjung bukan sekadar, ‘manis kata di bibir saja’, memetik lagu nyanyian Allahyarham Latif Ibrahim .

Ucapan berapi api malam merdeka tidak akan mengubah jenayah menjadi ibadah. Jenayah tetap jenayah sama ada kita mahu akui atau tidak seluruh dunia telah mengetahuinya di zaman dunia tanpa wayar, tanpa sempadan ini. Seluruh dunia mempunyai stesen tv yang menyiarkan berita semasa serta berita perniagaan dan kini berita dunia tidak lengkap tanpa laporan syarikat hutang negara sekurang kurangnya beberapa kali sebulan.

Sebelum kita berterusan memalukan diri sendiri dengan penafian fakta, eloklah mengambil sempena hari kemerdekaan negara, eloklah segala kepincangan mula di perbetulkan. Janganlah di harapkan pada penjenayah dan pasangannya untuk memperbetulkan keadaan kerana mereka sudah tiada arah melainkan menafikan fakta dan cuba mengarahkan sesiapa sahaja yang sanggup menerima arahan mereka hatta samseng seperti sharif dol kampong dusun pun boleh menjadi kaya raya dan di anggap kumpulan NGO yang sah demi mempertahankan kedudukan mereka.

Ramai yang terkejut dan tersengih sengih mendengar ungkapan, “standard saya setaraf Obama’’ tak salah berangan angan. Kalau begitu mungkin tak salah untuk berangan angan bernikah dengan Jeniffer Lopez umpamanya yang lepas tu lengkap bertudung duduk rumah masak jaga anak dan berubah asyik menonton ceramah Uztaz Azhar Idrus di youtube.Entah berapa ramai yang akan ketawa besar tak berhentilah kot.

Sebagai penutup, selagi keadaan tidak diperbaiki, para suspek yang kini di tahan dengan amoun wang ringgit yang substantial tidak perlu gusar kerana mana mana peguambela(kecuali yang tersesat di Australia tu kot) mungkin bersedia menggunakan alasan derma sebagai salah satu benteng pembelaan kes tertuduh kerana telah terbukti ianya berkesan pada kes kes terdahulu sedikit masa lalu. Wallahualam.

*Penulis Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar adalah Peguambela & Peguamcara Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: