Rabu, 11 Mei 2016

Prasarana sedia perkhidmatan tren lebih mantap di Makkah

MALAYSIA DATELINE


perkhidmatan MMMSL akan bermula 8 hingga 14 Sept menggunakan 15 tren dengan memuatkan lebih 350,000 penumpang sehari khususnya pada hari kemuncak 9 dan 10 Zulhijjah.perkhidmatan MMMSL akan bermula 8 hingga 14 Sept menggunakan 15 tren dengan memuatkan lebih 350,000 penumpang sehari khususnya pada hari kemuncak 9 dan 10 Zulhijjah.


Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) kini giat melakukan persiapan rapi bagi menyediakan perkhidmatan tren lebih mantap mengangkut jemaah pada musim haji di Tanah Suci tahun ini.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Datuk Azmi Abdul Aziz berkata ini berikutan kejayaan perkhidmatan sulung Al Mashaaer Al Mugaddassah Makkah Metro Southern Line (MMMSL) pada musim Haji tahun lepas.

Beliau berkata persiapan itu dilakukan bersama pihak berkuasa Arab Saudi sejak akhir tahun lepas secara berperingkat.

"Operasi sebenar perkhidmatan MMMSL adalah tujuh hari sahaja tapi persiapan yang kami lakukan adalah berterusan sepanjang tahun.

"Ini termasuk operasi pra-percubaan selama 30 hari (6 Jun hingga 5 Julai) sebelum operasi, percubaan selama 60 hari (9 Julai hingga 6 September) dan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP - Emergency Response Plan) yang telah kami rancangkan pada 1 September ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ini adalah projek keutamaan Prasarana khususnya PRIME (Prasarana Integrated Management dan Engineering Services) yang kini sedang membuat bidaan untuk beberapa projek lain di Timur Tengah.

Ia sebagai inisiatif untuk meningkatkan hasil bagi Kumpulan Prasarana dan membuka pintu kepada syarikat-syarikat Malaysia yang lain, katanya.

Azmi berkata, pada musim haji kali ini, perkhidmatan MMMSL akan bermula 8 hingga 14 September  menggunakan 15 tren dengan memuatkan lebih 350,000 penumpang sehari khususnya pada hari kemuncak 9 dan 10 Zulhijjah.

"Ketika tempoh operasi itu, kami akan mempunyai lebih 7,000 orang petugas termasuk kira-kira 400 rakyat Malaysia khususnya daripada Prasarana dan anak-anak syarikatnya.

"In-sya-Allah, tahun ini Prasarana dapat membuat persiapan lebih awal... Operasi di sana jauh berbeza daripada operasi tren kami di Kuala Lumpur," katanya.

Mengenai kerja-kerja penyelenggaran tren, Azmi berkata usaha itu dilakukan secara berterusan selepas musim Haji tahun lepas tetapi pada kadar minimum dan meningkat mengikut jadual tugasan.

"Kerja-kerja penyelenggaraan dijalankan untuk semua sistem semboyan dan bekalan elektrik.

"Kesemua sistem sudah pun diselenggara dan diuji," katanya.

Perkhidmatan MMMSL meliputi rangkaian sepanjang 18.1 kilometer yang menghubungkan lokasi-lokasi ibadah haji dengan mempunyai sembilan stesen.

Tiada ulasan: