Selasa, 31 Mei 2016

Pemimpin akar umbi Umno mahu tanding calon Bebas

MALAYSIAKINI


Seorang ahli akar umbi Pemuda Umno hari ini mengisytiharkan bahawa beliau akan bertanding sebagai calon Bebas pada pilihan raya kecil Kuala Kangsar.

Dalam posting di Facebook, Syed Rosli Syed Harman Jamalullail berkata kedua-dua calon dari BN dan PAS bukan anak tempatan  dari Kuala Kangsar.

"Saya selaku anak jati Kuala Kangsar mersakan kedua-dua calon PAS dan BN bukan anak tempatan.

“Ini sudah semestinya (mereka akan) gagal memahami apa kehendak dan keperluan rakyat Kuala Kangsar.

"Saya selaku ahli Umno berasa amat kecewa dengan kepimpinan parti kerana gagal meletakkan calon yang jauhlebih layak dari (Datin) Mastura (Mohd Yazid) yang dicalonkan," kata Syed Rosli merujuk kepada balu Allahyarham Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad.

Beliau juga mengakui dirinya tidak takut dipecat daripada Umno kerana mahu bertanding menentang calon parti.

“Sudah tiba masanya untuk buktikan kepada pimpinan parti kami ahli bawahan bukan Pak Turut sahaja,” katanya.

Jika hasrat Syed Rosli untuk bertanding menjadi kenyataan, pilihan raya kecil Kuala Kangsar pada 18 Jun ini bakal menyakikan pertandingan empat penjuru.

Setakat ini, Mastura sah akan berdepan dengan Ketua Dewan Muslimat PAS Perak, Dr Najihatussalehah Ahmad.

Calon PAS dari Pasir Kubu, Pulau Tiga Kiri, Pasir Salak, itu berkelulusan Ijazah Perubatan dan Pembedahan dan pernah berkhidmat sebagai pegawai perubatan di Hospital Kuala Lumpur.

Pakatan Harapan pula dijangka mengumumkan calonnya pada 2 Jun iaitu tiga hari sebelum penamaan calon pada Ahad, 5 Jun ini.

Pilihan raya kecil Kuala Kangsar diadakan berikutan kematian Wan Mohammad dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lalu.

Tiada ulasan: