Selasa, 3 Mei 2016

Mukhriz: Mengapa perlu tunggu 13 tahun?

MALAYSIAKINI




Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata bapanya tidak perlu menunggu sehingga 13 tahun selepas bersara untuk membantu menaikkan kerjaya politik, sebaliknya boleh dilakukan lebih awal.

Kata Mukhriz, jika Tun Dr Mahathir mahu meletakkannya di tempat lebih tinggi atau membantu kerjaya politiknya, ia lebih berkesan dibuat ketika bapanya itu masih berkhidmat sebagai perdana menteri.

"Tuduhan liar Tengku Sarifuddin bahawa inilah niat sebenar Mahathir juga tidak masuk akal kerana jika ia benar, tentu sekali Mahathir boleh terus melantik saya atau membantu dalam karier politik saya sewaktu beliau masih presiden Umno dan perdana menteri selama 22 tahun," katanya dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kenyataan Mukhriz itu dibuat sebagai reaksinya kepada dakwaan Setiausaha Akhbar Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad sebelum ini.

Dalam kenyataannya Tengku Sarifuddin didakwa menuruh Mukhriz berkomplot bersama Mahathir serta bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menjatuhkan kerajaan.

Jadi presiden tak mudah

Mukhriz mendakwa tidak pernah berlaku sebarang konspirasi antara mana-mana pihak dengannya untuk menjatuhkan Najib bagi menaikkan Muhyiddin sebagai perdana menteri, sebelum bekas timbalan perdana menteri itu membimbingnya pula sebagai pengganti.

Hari ini Mukhriz turut mengemukakan saman ke atas Tengku Sarifuddin di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Mukhriz memetik kenyataan media dibuat Tengku Sharifuddin antara 15 hingga 26 April lalu yang didakwa cuba menggambarkan dirinya sebagai seorang gila kuasa, tidak bermoral atau berprinsip.

Kata Mukhriz Tengku Sarifuddin membuat dakwaan tidak berasas apabila menuduhnya bertanding jawatan naib presiden Umno sebelum ini adalah untuk memenuhi cita-citanya menjadi presiden Umno dan perdana menteri.

"Semua orang tahu ada tiga naib presiden dan jawatan timbalan dan presiden (Umno) dilantik. Ini menunjukkan proses menjadi naib presiden hingga presiden tidak mudah atau berlaku secara automatik," katanya.

Dakwaan cuba alih perhatian

Bekas menteri besar Kedah itu turut menolak kenyataan Tengku Sarifuddin bahawa dengan menduduki jawatan presiden seseorang akan terjamin dilantik menjadi perdana menteri.

Ia, kata Mukhriz menunjukkan pengetahuan setiausaha akhbar (Datuk Seri) Najib (Razak) terhadap perlembagaan persekutuan cetek.

"Hanya anggota parlimen yang menikmati sokongan terbanyak dalam Dewan Rakyat yang boleh diangkat sebagai perdana menteri.

"Tiada jaminan bahawa jawatan itu bersifat eksklusif kepada presiden Umno sahaja walaupun sehingga kini memang keenam-enam perdana menteri adalah juga presiden Umno," katanya.

Beliau juga menafikan sebarang tindakan politik saya, termasuk menawarkan diri (menjadi calon) dalam pemilihan Umno bertujuan menjadi presiden Umno dan perdana menteri.

Mukhriz turut mendakwa Tengku Sarifuddin cuba mengalihkan perhatian rakyat daripada isu 1MDB dan SRC International.

Katanya, rakyat tidak boleh diperdaya dengan cara itu dan berikrar tidak akan membiarkan tindakan "taktik kotor" itu menggagalkan usahanya.

Mukhriz turut percaya melalui Deklarasi Rakyat, orang ramai akan menjadi lebih berani untuk "menyelamatkan Malaysia".

"Saya bersama dengan rakyat meminta Najib meletakkan jawatannya sebagai perdana menteri.

Tiada ulasan: