Isnin, 9 Mei 2016

Mangsa terakhir nahas helikopter di Batang Lupar ditemui, kata polis

BERNAMA


Pasukan penyelamat membawa mayat terakhirPasukan penyelamat membawa mayat terakhirPasukan mencari dan menyelamat (SAR) pagi ini sudah menemukan mayat seorang lelaki, dipercayai  Khamis lepas, kira-kira 250km dari sini.

Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Seri Muhammad Sabtu Osman berkata mayat ditemukan pasukan polis Marin pada kira-kira pukul 10.15 pagi, kira-kira 5.5km dari pangkalan feri Triso.

Beliau berkata umum tahu bahawa mayat terakhir nahas ialah juruterbang helikopter malang itu warga Filipina Kapt Rudolf Rex Ragas, namun menurutnya polis tidak dapat membuat pengesahan identiti, sehingga ia disahkan oleh pihak forensik hospital.

"Mayat dibawa ke pusat kawalan kita di Lingga sekitar pukul 11 pagi dan ke sini sebelum dihantar untuk bedah siasat di Hospital Umum Sarawak," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sarawak di sini, hari Isnin.

Dalam tragedi Khamis lepas, helikopter jenis Eurocopter AS350, yang dinaiki lima penumpang serta juruterbang, dipercayai terhempas di Sungai Batang Lupar di Sebuyau.

Mayat lima penumpang terdiri daripada Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Noriah Kasnon dan suaminya Asmuni Abdullah, pengawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri Harun, Anggota Parlimen Kuala Kangsar Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad dan Ketua Setiausaha kementerian tersebut, Datuk Dr Sundaran Annamalai, telah ditemukan.

Muhammad Sabtu berkata operasi di kawasan berkenaan akan diteruskan bagi mencari bangkai helikopter, dan ketika ini beliau tidak dapat mengesahkan operasi itu akan berlarutan sampai bila.

Menurutnya semua pihak yang terlibat dalam operasi SAR seperti Tentera Laut Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), polis Marin, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, dan lain-lain lagi masih berada di lokasi.

Pada 5 Mei lalu, sebuah helikopter yang membawa enam penumpang termasuk Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Noriah Kasnon dilaporkan hilang ketika dalam perjalanan dari Betong ke Kuching.

Turut berada dalam helikopter malang itu ialah suami Noriah, Asmuni Abdullah; Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang juga Ahli Parlimen Kuala kangsar, Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad; Ketua Setiausaha Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Sundaran Annamalai; pengawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri Harun dan juruterbang, Kapten Rudolf Rex Ragas.

Pesawat jenis Eurocopter AS350 Écureuil itu menghubungi menara kawalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) jam 4.32 petang, dengan lokasi terakhir dinyatakan ialah di Triso, Sebuyau sebelum terputus hubungan.

Helikopter itu dilaporkan terputus hubungan sejak jam 5 petang ketika dalam penerbangan pulang selepas menghadiri program rasmi sempena kempen Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN-11) di Spaoh, Betong.

Beliau berkata semua agensi berkenaan sedang bekerja keras dengan gajet masing-masing bagi mengesan bangkai helikopter itu.

Tiada ulasan: