Rabu, 4 Mei 2016

IGP: Surendran boleh cabar keputusan saya di mahkamah

MALAYSIAKINI




Ketua Polis Negara, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata hujah seorang ahli parlimen PKR bahawa beliau terkhilaf dalam mengeluarkan arahan supaya bermotosikal yang diberikan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad boleh membawa kes itu kepada mahkamah.

"Dia boleh bawa perkara ini ke Mahkamah Tinggi untuk mencabar keputusan saya.

"Ini sebuah negara bebas," katanya kepada Malaysiakini.

Khalid mengulas kenyataan N Surendran yang mendakwa bahawa alasan ketua polis itu untuk memberhentikan khidmat pengiring itu sebagai keputusan yang tidak berasas atau berlandaskan faktor-faktor tidak relevan yang boleh membawa kepada pelaksanaan kuasa tidak mengikut undang-undang dan boleh diketepikan oleh Mahkamah Tinggi.

Awal hari ini, Khalid berkata, beliau mengeluarkan perintah itu untuk menarik balik khidmat pengiring polis kerana pihaknya tidak boleh terbabit dengan majlis bercanggah dengan undang-undang serta perlembagaan yang dihadiri oleh bekas perdana menteri itu.

Walau bagaimanapun, Surendran berkata faktor-faktor itu adalah tidak relevan dan Mahathir berhak menerima khidmat pengiring kerana kedudukannya sebagai bekas perdana menteri.

Tambahan pula, Ahli Parlimen PKR berkata, polis mesti berkecuali berhubung majlis yang bersifat politik, seperti Deklarasi Rakyat.

Sementara itu, Khalid menjelaskan bahawa arahanya itu bukannya bersifat menyeluruh, sambil menambah bahawa ia akan dinilai berdasarkan kes demi kes.

Beliau juga menegaskan bahawa polis tidak akan menjejaskan keselamatan bekas perdana menteri itu dalam apa jua keadaan.

"Bertentangan dengan dakwaan Surendran, kami tidak mengambil pihak dalam persengketaan politik yang berterusan itu.

"Saya hanya memutuskan bahawa pengiring polis tidak boleh digunakan apabila ia membabitkan aktiviti dan majlis yang dianggap menyalahi undang-undang seperti perhimpunan dan pertemuan tanpa permit.

"Ahli Parlimen itu berhak memberikan pandangan, dan jika beliau tidak berpuas hati dengan keputusan saya, beliau boleh membawa isu ini ke mahkamah, biar mahkamah yang putuskannya," katanya.


Tiada ulasan: