Selasa, 24 Mei 2016

Gaya mewah melampau Taib Mahmud dicemuh

ARIF ATAN
 
 
Bekas Ketua Menteri Sarawak selama 33 tahun beristerikan wanita Lubnan pada 2011Bekas Ketua Menteri Sarawak selama 33 tahun beristerikan wanita Lubnan pada 2011Viral di media sosial sejak semalam apabila gaya melampau mewah Yang di-Pertua Sarawak, Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menyambut hari ulang tahun kelahirannya yang ke-80 menerima cemuhan orang ramai.

Rata-rata netizen mengecam majlis yang diadakan serentak dengan sambutan ulang tahun perkahwinan Taib dengan isterinya, Toh Puan Datuk Patinggi Ragad Kurdi Taib itu kerana dilihat jauh berbeza dengan realiti kemiskinan majoriti rakyat di Sarawak.

Turut tersebar foto yang memaparkan penampilan seksi wanita berasal dari Lubnan yang dikahwini Taib sejak lima tahun lalu serta hadiah istimewa berupa sebuah kereta jenama Bentley berwarna putih.

Hadiah kereta mewah daripada pengeluar British yang dianggarkan bernilai RM1.5 juta itu dikatakan pemberian seorang tetamu kehormat utama (VVIP) dari Semenanjung.

Kecenderungan ramai netizen yang berkongsi beberapa foto terbabit juga kebetulan berlaku selepas BN menang besar pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak, 7 Mei lalu dengan menyapu 72 daripada 82 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dipertandingkan.

Sementara itu, Utusan Borneo atas talian semalam melaporkan majlis hari jadi Taib yang berlangsung di Dewan Undangan Negeri Sarawak, 21 April itu turut dihadiri Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian serta Menteri Perumahan dan Urbanisasi Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg.

Taib dapat hadiah kereta mewah ketika rakyat Sarawak masih dihimpit kemiskinan dan mengalami masalah infrastrukturTaib dapat hadiah kereta mewah ketika rakyat Sarawak masih dihimpit kemiskinan dan mengalami masalah infrastrukturSelain itu, Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Permodenan Pertanian dan Ekonomi Luar Bandar Datuk Amar Douglas Uggah Embas, bekas Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, menteri-menteri dan menteri-menteri muda serta ahli keluarga juga dilapor hadir.

Senarai gaji juga viral
Dalam perkembangan berkaitan, senarai gaji ahli pentadbiran serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sarawak berkuatkuasa pada 2013 lalu juga muncul viral kembali di kebanyakan kumpulan WhatsApp dan Facebook.

Gaji untuk Ketua Menteri yang diumum naik daripada RM13,000 kepada RM39,000 manakala kenaikan gaji Adun sebanyak 233 peratus menjadi RM15,000 berkuatkuasa juga pada ulang tahun kelahiran Taib ketika itu turut diperkatakan netizen.

Taib yang muncul sebagai Ketua Menteri Sarawak selama 33 tahun sejak 1981 pernah dikaitkan dengan pembongkaran berkaitan penyelewengan tanah di negeri itu oleh kumpulan aktivis antarabangsa, Global Witness (GW) pada 2013 lalu.Jalan raya dan bekalan air masih bermasalah di Sarawak tetapi Taib hidup maha mewahJalan raya dan bekalan air masih bermasalah di Sarawak tetapi Taib hidup maha mewah

Paparan klip video yang masih boleh diakses di YouTube itu menyaksikan wakil GW yang menyamar sedang berunding dengan beberapa individu termasuk sepupu Taib bagi mendapatkan ribuan hektar tanah hutan di Sarawak.

Selain masih mengalami masalah infrastruktur dan utiliti serta isu rampasan tanah, tahap kemiskinan dalam kalangan rakyat di Sarawak juga masih berada pada paras tinggi berbanding negeri lain di Malaysia.

Setakat 2014, dilaporkan sejumlah 100,387 ketua isi rumah (KIR) dengan 28 peratus daripada mereka terdiri daripada golongan miskin tegar iaitu mempunyai pendapatan bulanan RM600 ke bawah.

Gaya mewah Taib dan keluarganya jauh berbeza dengan majoriti rakyat di SarawakGaya mewah Taib dan keluarganya jauh berbeza dengan majoriti rakyat di SarawakSementara itu, mengikut Laporan Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas (PPIR & KA) 2014 yang diterbitkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, Sarawak antara negeri yang menyaksikan agihan pendapatan isi rumah di bawah pendapatan purata nasional.

Tiada ulasan: